Compensatie huishoudkosten = schenking ???

mathilda
Topic Starter

Compensatie huishoudkosten = schenking ???

#1 , 12 feb 2014 15:29

Hallo, ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven ivm volgende:
Nadat mijn moeder drie jaar geleden is overleden, zijn mijn echtgenoot en ik omwille van praktische redenen bij mijn vader gaan inwonen (zijn huis was groter dan het onze en hij wilde zelf niet graag verhuizen) om alle huishoudelijke taken op ons te nemen.
Ondertussen is zijn gezondheid verslechterd en rijzen er vragen ivm toekomstige successierechten op de erfenis. Ik geef even mee dat ik geen broers of zussen heb.

1)Mijn echtgenoot en ik hebben steeds voor de huishoudkosten betaald.
Als bijdrage in de kosten stortte mijn vader af en toe geld op een spaarrekening die hij bij zijn bank op mijn naam had geopend.
Ik heb hier nooit bij stilgestaan maar vraag mij nu af of dit bij een overlijden gaat gezien worden als “schenkingen”.
Na wat research te weten gekomen dat op alle bankgiften binnen de drie jaar vóór overlijden successierechten betaald moeten worden.
Maar ik vroeg mij af of dit ongeacht het bedrag (zijn kleine bedragen vrijgesteld?) en de doelstelling is (maakt het uit of dit geld diende ter compensatie voor huishoudelijke kosten en taken ?).
Met huishoudkosten bedoel ik supermarkt e.d. Dus niet electriciteit, water, kadaster,...want dit werd betaald door mijn vader en wij stortten dan steeds de helft van de kosten op zijn rekening.

2)Zodoende vragen wij ons uiteraard af of hij met deze betalingswijze in de toekomst best stopt en overgaat op afhalen van cash geld.
Of zitten we dan nog steeds met hetzelfde probleem ivm successierechten.
Zijn geldopnames binnen de drie jaar vóór overlijden ook onderhevig aan successierechten, ongeacht het doel en bedrag ?

Zal ik iets moeten bewijzen ? Best nu al iets op papier zetten ?

Alle advies hieromtrent is hier meer dan welkom. Ik vind het namelijk moeilijk om hier wat meer gedetailleerde info over terug te vinden.
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 feb 2014 19:34

U laat vader best een document tekenen waarin hij verklaart dat u , voor de zorgen , die u hem geeft , een bepaald forfaitair bedrag krijgt en sinds wanneer. Ook dient vermeld hoe dit geregeld wordt : afrekening per maand ; per jaar of via een schuld bij de erfenis. Ik zou me niet teveel aantrekken van die kleine bedragen die hij gestort heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mathilda
Topic Starter

#3 , 12 feb 2014 21:37

Hartelijk bedankt voor Uw snelle antwoord.

Wat beschouwt men als een klein bedrag ?
Kan dit document zelf opgesteld worden of moet dit via een notaris gaan ?

Het is duidelijk dat we hieromtrent dus best wat maatregelen treffen.
Ik ga dit zeker met mijn vader bespreken.
Nogmaals danku voor de goede raad.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”