Beste leden,
ik heb enkele jaren een vof gehad, zowel ik als mijn vennoot waren zaakvoerders.
Aangezien al het werk voor mij was wou ik de vennootschap stopzetten en mijn vennoot was daarmee ook akkoord.
Ik heb een verslag van een bijzondere algemene vergadering ter ontbinding en vereffening door ons beide getekend.
Ondertussen is hij echter met duizenden euro's van de vennootschap meer weg dan waar hij recht op zou hebben. Ik wou dus zo snel mogelijk de vof stopzetten om in proces te kunnen gaan. Pas als de vennootschap wordt afgesloten weet men exact wat ieder van de vennoten toekomt en dus ook welke schuld hij aan mij heeft. De ontbinding en vereffening zouden in 1 akte gebeuren, de enige activa die nog over zijn, zijn liquide middelen. De neerlegging werd echter geweigerd en het verslag van de algemene vergadering zou licht moeten aangepast worden om succesvol de publicatie te laten uitvoeren.
Ik kan wel nog steeds beroep doen op mijn recht van onmiddellijke ontbinding wegens sterke inbreuken maar dat zou een gerechtelijke vereffening met zich mee brengen en ik vraag mij af of het sop de kool waard is.
Er werd mij namelijk verteld dat dit een zeer dure grap is. Zoals ik al zei zijn er eigenlijk enkel nog liquide middelen, of ja, nu eigenlijk vorderingen op mijn vennoot, maar ik weet niet of dat iets veranderd aan de totale kostprijs.
- Het probleem is dat ik geen idee heb wat dit in ons geval zou betekenen en of het niet voordeliger komt zijn schuld bvb op één of andere manier kwijt te schelden en alles samen af te sluiten.
- Nog even iets ter zijde:
dien ik in een eventueel nieuw verslag van de bijzondere algemene vergadering samen met het ontslag van de zaakvoerders kwijting te verlenen aan de beide zaakvoerders en zo ja hoe juist?
Alvast dank voor jullie hulp