Schenking onroerend goed

ergernis2
Topic Starter

Schenking onroerend goed

#1 , 12 feb 2014 17:43

Ouders en kind hebben samen een woning aangekocht. Beide met hypotheek lening. Nu denken wij ,als ouder, om de woning te schenken of op naam te zetten van kind .Op welke wijze doen we dit best? Kunnen wij dan nog gebruik maken van belastingsvoordeel (hypotheeklening)?MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 feb 2014 19:37

Indien u het huis schenkt , bent u geen eigenaar meer. De bank zal daan ook waarschijnlijk de terugbetaling van uw deel van de lening vragen. U kan in dat geval geen belastingvoordeel meer bekomen op deze woning. Misschien er aan denken om enkel de blote eigendom te schenken en het vruchtgebruik te behouden. Dan kan het wel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 16 feb 2014 16:19

In elk geval met de bank overleggen. Vervreemding van geheel of gedeeltelijke rechten op onroerend goed leiden standaard tot de vraag van de bank tot terugbetaling. Ga op voorhand met de bank bespreken wat uw bedoelingen zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

ergernis2
Topic Starter

#4 , 16 dec 2014 05:04

De ' blote eigendom' schenken welke registratiekosten komen daar dan bij?

wanton

#5 , 16 dec 2014 13:16

Bij schenking van een blote eigendom, dienen dezelfde schenkingsrechten betaald te worden als bij schenking volle eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”