Er is ook nog nergens sprake van een verkoopsovereenkomst. In het contract met de immo staat er (zoals in de openingspost te lezen) dat een commissie moet betaald worden bij geldig bod. Aangezien er een geldig bod is, moet een commissie betaald worden. Of TS dit bod nu aanvaard of niet, en of er nu een opschortende voorwaarde instaat of niet maakt niet uit.Ik kan mij niet aansluiten bij de tot nu toe gegeven interpretaties.
Een "geldig bod" is een bod dat, als het door de verkoper aanvaard wordt, de verkoopovereenkomst doet ontstaan.
Door een opschortende voorwaarde ontstaat er nog geen verkoopovereenkomst. Het zou me verbazen dat een rechter aan de makelaar zijn commissie zou toekennen.
Zo had ik het ook begrepen. Een bod kan toch geldig zijn zonder dat er een wederzijdse overeenkomst is?Er is ook nog nergens sprake van een verkoopsovereenkomst. In het contract met de immo staat er (zoals in de openingspost te lezen) dat een commissie moet betaald worden bij geldig bod. Aangezien er een geldig bod is, moet een commissie betaald worden. Of TS dit bod nu aanvaard of niet, en of er nu een opschortende voorwaarde instaat of niet maakt niet uit.Ik kan mij niet aansluiten bij de tot nu toe gegeven interpretaties.
Een "geldig bod" is een bod dat, als het door de verkoper aanvaard wordt, de verkoopovereenkomst doet ontstaan.
Door een opschortende voorwaarde ontstaat er nog geen verkoopovereenkomst. Het zou me verbazen dat een rechter aan de makelaar zijn commissie zou toekennen.
Mijn buikgevoel zegt me dat dit waarschijnlijk wel het geval is. Maar we kennen de volledige inhoud van dat contract niet....Mogelijke conclusie verkoper heeft een slecht contract afgesloten gezien daar geen duidelijke instructies instaan inzake de voorwaarden waaraan een geldig bod moet voldoen.
Dus iN de overeenkomst met de makelaar moeten ook alle voorwaarden staan waaronder de verkoper wenst te verkopen.