Blote eigenaar en schulden?

Mariette
Topic Starter

Blote eigenaar en schulden?

#1 , 18 feb 2014 12:36

Wat gebeurt er indien ikzelf een appartement zou aankopen op naam van mijn kinderen, terwijl ik het vruchtgebruik behoud.

Wat gebeurt er indien één van mijn kinderen vb. een faillesement heeft of gewoon zware schulden opbouwt?

Kan de schuldeiser dan het appartement aanslagen ? Maakt het uit of ik in dat appartement mijn domicilie heb of verhuur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 feb 2014 13:17

Wat gebeurt er indien ikzelf een appartement zou aankopen op naam van mijn kinderen, terwijl ik het vruchtgebruik behoud.

Wat gebeurt er indien één van mijn kinderen vb. een faillesement heeft of gewoon zware schulden opbouwt?

Kan de schuldeiser dan het appartement aanslagen ? Maakt het uit of ik in dat appartement mijn domicilie heb of verhuur?
Op het appartement kan dan beslag worden gelegd, maar de rechten van de vruchtgebruiker moeten worden gerespecteerd.
M.a.w. de vruchtgebruiker kan nooit zijn vruchtgebruik worden ontnomen. De kopers (als ze die al zouden vinden) moeten het vruchtgebruik respecteren en geduldig de dood van de vruchtgebruiker afwachten.

Zowel voor domicilie als verhuurde woonst.

Let op: soms wordt er op linkse wijze toch geprobeerd om vruchtgebruiker te laten verkopen -en zich te laten uitkopen dus- door in te spelen op de onwetendheid
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper

#3 , 18 feb 2014 19:39

Mariette,

let wel op met de constructie aankoop naakte eigendom kinderen/vruchtgebruik ouders. Deze constructie wordt geviseerd door de nieuwe antimisbruik wetgeving omdat het in de meeste gevallen gaat om een geplande ontduiking van toekomstige erfenisrechten. Praat met je notaris of met je bankier om hier een oplossing voor te vinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Mariette
Topic Starter

#4 , 19 feb 2014 02:28

thx! voor de tip basejumper. Nu dacht ik eens iets leuks te vinden!

Terug naar “Kopen”