herziening KI

limelight
Topic Starter

herziening KI

#1 , 20 feb 2014 11:13

Stel, iemand koopt een huis, en begint aan een verbouwing. De oppervlakte van de woning blijft ongewijzigd, maar de oude woning wordt wel omgebouwd tot een moderne woning. Het originele KI is lager dan 745, en klein beschrijf is dus mogelijk.

Nu... tijdens die verbouwing, praktisch nog in de ruwbouwfase, wordt de woning verkocht. Er liggen geen vloeren, geen keuken, geen badkamer, kortom de verbouwing is verre van klaar.

Hoe zit het met de mogelijkheid tot klein beschrijf voor die nieuwe kopers? Is er een kans dat het KI herzien wordt voor de akte verleden wordt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 20 feb 2014 11:42

Bij iedere verkoop over verbouwing kan het KI herzien worden.

limelight
Topic Starter

#3 , 20 feb 2014 11:58

ok, maar ik veronderstel dan wel dat men de huidige toestand bekijkt, en niet wat het zou moeten worden. Ik hoop namelijk dat het KI niet wijzigt omdat er geen vloeren (zelfs gaan chappe), geen keuken, badkamer, verwarming etc in zit. Het volume is ook niet gewijzigd. Maar... eens afgewerkt is een herziening onvermijdelijk denk ik.

Reclame

Sirkii

#4 , 20 feb 2014 12:09

Woning wordt verkocht zonder er als koper minstens 3 jaar gedomicilieerd geweest te zijn. Verkoper zal alsnog het verschil met een groot beschrijf verhoogd met een boete betalen (tenzij registratie gegronde redenen aanvaardt). Koper zal redelijkerwijs mogelijkheid tot klein beschrijf hebben. Verkoper kan een deel van de betaalde registratierechten in mindering brengen bij de aankoop van een andere woning.

limelight
Topic Starter

#5 , 20 feb 2014 13:23

Ik denk dat je de vraag niet goed begrepen hebt, of... ik heb het niet goed uitgelegd ;)

Mijn vraag is meer welke risico's er zijn voor de kopers, die dit pand op klein beschrijf willen kopen. Eens de woning afgewerkt is, en er komt een herziening van het KI, dan zal dit meer dan waarschijnlijk hoger dan 745 zijn. Momenteel is de woning in renovatie fase, en is het KI lager.
Wat is de kans dat ze het KI nu al herbekijken, nu de woning nog niet af is (geen vloeren, geen keuken, geen badkamer, etc). De woning is nu eigenlijk "gestript". Vraag is dus, kan/zal dit KI herzien worden voor de aankoop akte. Zo niet, stel dat dat later gebeurd, wat zijn de gevolgen? Kan klein beschrijf nog behouden blijven indien het KI later verhoogd?

MarkiZN

#6 , 20 feb 2014 13:49

staat in hetzelfde document naar waar ik in een andere post van jou al naar verwezen heb

http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?id=224" onclick="window.open(this.href);return false;

pdf pg 24

KI op tijdstip van aankoopovereenkomst wordt in beschouwing genomen. Als het huis dan in ruwbouwfase is zal dat KI zeker niet hoger zijn

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 20 feb 2014 15:05

Het is het KI dat officieel bekend was bij het ondertekenen van de verkoopsovereenkomst.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”