verloren proces tak 21

Mariette

Re: verloren proces tak 21

#16 , 22 feb 2014 02:40

wij hebben altijd pech met zo iets, bij andere mensen werkt dat altijd
bij ons nooit, en nu moeten wij nog eens extra gaan betalen

ben momenteel ten einde raad
in mijn voorbeeld was de begunstigde : de VROUW van de erflater. (tweede echtgenote). Dit werkte dus ook niet: zij kreeg slechts 1/3 van de volledige erfenis en niet apart dat TAK21 kapitaal.

In uw geval zal uw moeder de volledige erfenis aan uw vader gelaten hebben, dat kan wel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#17 , 22 feb 2014 18:35

Ik ken persoonlijk nog iemand die ook in de vaste overtuiging was dat haar echtgenoot haar had begunstigd met zo'n tak21 systeem;

Hij had twee kinderen. Hij had haar speciaal als enige aangeduid per testament (wat niet kon, ze kreeg slechts 1/3). en alhoewel zij als begunstigde stond aangegeven op die tak 21 heeft ze dus moeten delen.

Indien de inlegpremie van die tak21 is betaald met gemeenschapsgelden , volgen die gelden de normale weg zoals andere kapitalen. Maar dan is de helft als direct van de echtgenote , zonder daar SSR te moeten voor betalen. Slechts de helft komt dan nu in de nalatenschap.

In het huwelijkscontract zal de clausule 'langst leeft, al heeft' gestaan hebben. Dat heeft voorrang op een testament. Via testament kan zo'n regeling niet als er kinderen zijn. En idd , de tak 21/23-verzekeringen worden niet langer aanzien als 'verzekeringsproducten' maar als beleggingen, wegens de hoge instappremie. Zij vallen dus in dezelfde categorie als spaarrekeningen, kasbons,...
Zo'n clausule zou moeten verboden worden als er kinderen van het koppel zijn!

Voor de betaling van de vermelde kosten , kunnen waarschijnlijk afspraken tot afbetaling gemaakt worden via de rechtbank. Informer u daar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lachertje
Topic Starter

#18 , 22 feb 2014 19:57

Wanten, u zegt de helft? maar zij krijgt het hele bedrag uitbetaald,, juist zoals die 30000euro
Want volgens het testament erft zij alles en kan ze er mee doen wat ze wilt

Dus ik ga er van uit dat zij alles krijgt van die tak 21 die andere helft waar gaan zij die parkeren?
Want van dat andere bedrag was er ook 9000euro voor de kinderen, nu 3 jaar later is alles op

Zou willen dat ik wat papieren kon door mailen, maar dat lukt niet heb dat al geprobeerd

Aan iedereen bedankt om te proberen te helpen, ben niet ondankbaar
Alleen vindt het zo onrechtvaardig, 3 jaar gelden wilde de maatschappij aan ons uitbetalen
De andere kinderen en vader gaan naar andere notaris en die vindt een klein clausule in al die papieren dat er indien er een andere begunstigde was, dan toestaat vierkante zijn aangevinkt . Hun 2 namen staan wel vermeld toen zij hebben ingetekend,

Reclame

wanton

#19 , 23 feb 2014 07:59

Wanten, u zegt de helft? maar zij krijgt het hele bedrag uitbetaald,, juist zoals die 30000euro
Want volgens het testament erft zij alles en kan ze er mee doen wat ze wilt
Inderdaad krijgt zij alles. De helft wordt beschouwd als zijnde altijd van haar te zijn geweest. De andere helft erft ze - en betaalt er SSR op - door de clausule van alles voor de langstlevende.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lachertje
Topic Starter

#20 , 23 feb 2014 09:19

als vader binnen de 3 jaar overlijdt, en er zijn verschillende transacties geweest, van geld op te halen
bv nu eens 500€ en dan nog eens 500€ per maand
kunnen wij er dan iets doen? vader zit in een rusthuis, en is heel slecht te been

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”