Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

BerryS
Topic Starter

Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

#1 , 08 nov 2013 17:09

Hallo allemaal,

Ben een ondernemer en wil graag een eigen voetbal manager spel op gaan zetten. Echter vraag ik me het volgende af:
Mag ik de echte namen van clubs en spelers gebruiken in het spel? (zonder dat ik echte logo's en tenue's van de clubs gebruik)

Ik weet bijvoorbeeld dat OSM in Nederland dit wel gebruikt, maar allicht hebben die wel merkrecht betaald o.i.d.

Aan de andere kant mogen commerciële voetbalwebsites ook nieuws over clubs en spelers plaatsen...

Wie kan mij hier mee helpen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Highfield
Contacteer: Website

#2 , 10 nov 2013 18:05

Beste, ik krijg regelmatig deze vragen.

Echt mee opletten, want er spelen allerlei intellectuele rechten mee, zoals auteursrecht, recht op (handels)naam, merkenrecht, etc.

JPV

#3 , 11 nov 2013 08:49

Hallo allemaal,

Ben een ondernemer en wil graag een eigen voetbal manager spel op gaan zetten. Echter vraag ik me het volgende af:
Mag ik de echte namen van clubs en spelers gebruiken in het spel? (zonder dat ik echte logo's en tenue's van de clubs gebruik)

Ik weet bijvoorbeeld dat OSM in Nederland dit wel gebruikt, maar allicht hebben die wel merkrecht betaald o.i.d.

Aan de andere kant mogen commerciële voetbalwebsites ook nieuws over clubs en spelers plaatsen...

Wie kan mij hier mee helpen?

Alvast bedankt!
Commerciele nieuwssites valing onder het recht op vrije nieuwsgaring. Jij valt daar niet onder, maar zal dis namen wss slechts na licentie kunnen gebruiken.

Reclame

BerryS
Topic Starter

#4 , 13 nov 2013 17:48

Jammer, bedankt voor de antwoorden!

En mogen we i.p.v. een clubnaam, wel de naam van een stad gebruiken?

Voorbeeld: AJAX --> Amsterdam, Feyenoord --> Rotterdam, FC Utrecht --> Utrecht, Club Brugge --> Brugge.

Tsunami

#5 , 27 dec 2013 20:20

Dat lijkt me geen probleem gezien er geen voetbalclub "Rotterdam" bestaat. De naam van de wettelijke vereniging is "sc Feyenoord" en dat is een ander iets dan simpelweg "Rotterdam". Echter, misschien zit je in een grijze zone als de spelersnamen, logo of outfits tezeer lijken op die van Feyenoord waardoor de link naar de club te duidelijk wordt.

redak

#6 , 28 dec 2013 11:43

er zijn toch ook games die fictieve namen gebruiken, maar waar het wel zeer duidelijk is over wie het gaat. Bv. voor een voetbalspel : Ajox, Fayenoord, Anderslecht, ... idem voor spelersnamen. Ik vermoed dat dit ook is om de rechten niet te moeten betalen.

Maar hoeverre je hier dan juridisch sterk staat weet ik ook niet.

Tsunami

#8 , 24 feb 2014 19:14

er zijn toch ook games die fictieve namen gebruiken, maar waar het wel zeer duidelijk is over wie het gaat. Bv. voor een voetbalspel : Ajox, Fayenoord, Anderslecht, ... idem voor spelersnamen. Ik vermoed dat dit ook is om de rechten niet te moeten betalen.

Maar hoeverre je hier dan juridisch sterk staat weet ik ook niet.
Klopt. In de jaren 90 heb ik nog gespeeld met Di Wolde in het doel van Anderlecht op de SuperNintendo. Maar ... hoe leuk zulk jeugdsentiment is, ik heb het laatste decennium geen enkel sportspel meer gezien (concreet: enkel voetbal en tennis, de andere sporten volg ik niet zo qua gaming) waar de namen niet echt waren en waar de graphics zelfs vrij gedetailleerd het uiterlijk van de spelers simuleerden.

giserke

#9 , 24 feb 2014 19:55

Ik vermoed van niet, omdat de meeste spelers een vennootschap zijn die hun naam draagt als handelsmerk.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”