Openstaande vragen huurcontract studio moeder

ongelukbelaagd
Topic Starter

Openstaande vragen huurcontract studio moeder

#1 , 24 feb 2014 23:53

Ik heb gisteren een vraag gesteld ivm het onwettelijk verhogen van de huurprijs voor het huren van de studio voor mijn moeder.
Vandaag heb ik het contract eens nagelezen en heb ik wat vragen.

In het contract staat :
De gemeenschappelijke kosten van het gebouw waarin het verhuurde goed zich zou bevinden, door de huurder verschuldigd ten belope van zijn evenredig deel, omvatten de kosten voor verbruik van water, gas, elektriciteit, verwarming, het loon en de kosten van de eventuele conciërges, de vergoeding van de syndicus, evenals alle kosten van onderhoud en kleine reparaties, met begrip van die welke betrekking hebben op de liften en technische uitrusting.
Het aandeel van de door de huurder verschuldigde gemeenschappelijke kosten worden berekend op basis van de kostenstaten die de verhuurder, zijn vertegenwoordiger of de syndicus ten minste eenmaal per jaar bezorgt...(stukje over de betaling en het herzien van provisie)...Alle abonnementen en contracten voor geïndividualiseerde diensten en diensten voor privé-doeleinden (vb. Teledistributie, telefoon, elektriciteit, gas of het huren van meters) vallen exclusief ten laste van de huurder.
--> Bij bovenstaande heb ik al vragen :
* alle kleine reparaties : ook die aan het dak, deuren, buiten, ...
* hoe bereken je het aandeel van de door de huurder verschuldigde gemeenschappelijke kosten? Moet er geen verdeelsleutel vermeld worden?
* huren van meters ook ten koste van de huurder?

De huurder staat in voor de putten (septische putten, regenputten,..), afvoerbuizen en regengoten regelmatig te laten schoonmaken.
--> Hoe doet de huurder dit in een appartementsgebouw? Dit zijn geen private zaken.

... als gevolg van opzegging of het verstrijken van een termijn, het goed te laten bezichtigen door kandidaat-huurders, 3 dagen per week en gedurende 2 opeenvolgende uren, overeen te komen met de huurder en aanplakbrieven uit te hangen op het verhuurde goed.
--> 3 dagen per week lijkt me nogal veel?

Dank je voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 feb 2014 10:12

- wat betreft het doorrekenen van de gemeenschappelijke kosten; hierover is er geen sluitende wetgeving. Er zijn een aantal voorstellen opgemaakt door experts die bij betwisting doorgaans door de vrederechters worden gevolgd tenzij er lokaal andere tradities bestaan. Het voordeel dat u hier heeft is dat de verhuurder tracht alle kosten door te schuiven naar de huurder hetgeen het wederkerigheidsprincipe schendt, het nadeel is dat uw moeder de overeenkomst heeft ondertekend en alzo haar akkoord heeft gegeven. Bij een ventueel geding hieromtrent zal de vrederechter doorgaans de kosten herverdelen maar hierop is geen garantie te geven.

- putten en dakgoten is overgenomen uit huurcontract voor woning en is inderdaad moeilijk te rechtvaardigen in een mede-eigendom.

- drie periodes van twee uur of twee periodes van drie uur is standaard.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2014 12:32

-
- putten en dakgoten is overgenomen uit huurcontract voor woning en is inderdaad moeilijk te rechtvaardigen in een mede-eigendom.

-.
Maar hiermee kan wel alle kost worden doorgerekend aan de diverse huurders.
Eigenaar of syndicus kan dus ONDERHOUDSwerken laten uitvoeren aan putten en dakgoten , en deze dan volgens quotiënten doorrekenen aan de huurders. (in geval van syndicus via verhuurder)
Jaarlijks staat om mijn afrekening van de syndicus diverse bedragen voor ruimen bladeren uit de goot van de garages, en het preventief doorspuiten van de riolering en nazicht en eventueel kuisen van de toezicht putjes en aflooproosters. Ik reken dit dan steeds door aan mijn huurders, tot op heden zonder problemen. Het zijn dan ook overwegend kleine bedragen.

Reclame

Vandebos

#4 , 25 feb 2014 12:41

Dat wel, maar huurder opdracht geven in te staan voor het onderhoud van gemeenschappelijke delen is een ander verhaal....

Weer zo'n bricoleurs huurovereenkomst.

Terug naar “Huren”