1. Neen, u mag uw eigen notaris kiezen, en dit zonder enige meerkost.
2. Gebruikelijk wel, maar zeker af te raden. Beter is om dit bij de notaris op een rekening te laten zetten, daar immo-kantoren bij het afspringen van de verkoop dit wel eens durven achterhouden om daaruit hun kosten betaald te zien.
3. Er is een verschil tussen het het eerste akkoord (meestal is dit het aanvaarden van het bod), en de compromis (opgesteld door notaris). Na de compromis heeft u maximaal 4 maanden (daarna moet er een boete betaald worden), maar de tijd tussen akkoord en compromis is niet bepaald. Duurt dit echter te lang (meer dan 1 maand) zou ik toch een AS versturen.
4. U heeft een bod gedaan dat aanvaard is (bewijsbaar)? Dan geldt het aanvaarden van het bod als voldoende bewijs dat de koop gesloten is. Bod is enkel mondeling gedaan? Doe dan een bod op papier (met einddatum en eventuele opschortende voorwaarden), en wacht op antwoord. Mondeling bod is mondeling aanvaard (dus niet bewijsbaar)? Zelfde als bij nog niet aanvaard bod, namelijk bod terug doen op papier.
Het document voor aankoop-verkoopbelofte op zich heeft ook geen enkele bijkomende waarde als u bewijs heeft dat het bod aanvaard is, dit laatste geldt namelijk als voldoende bewijs dat de koop gesloten is.
Antwoord op punt 3 en 4:
Dus na aankoop- en verkoop belofte is er een nog periode die waarschijnlijk door de verkoper of immokantoor zal worden meegedeeld vooraleer de akte bij de notaris verleid, dus dat kan wel 6 maanden zijn. Het is dus pas als we bij de notaris zijn langs geweest dat die vier maanden gelden? Dus als ik het goed begrijp kan die termijn van zes maanden wel? Of mag ik hier niet spreken van het verleiden van de akte maar eerder van het opstellen van de compromis door notaris? En dan zijn die vier maanden wel belangrijk. Dus dan kan het in theorie nog 6 + 4 maanden duren vooraleer het onroerend goed eigendom is van ons?
4. Het bod is schriftelijk overgemaakt maar tot op heden nog geen enkele tegenreactie gehad. Behalve dat we verwacht worden om de aan- en verkoopbelofte te tekenen deze week.