onduidelijkheid erfenis

nadiavandenb
Topic Starter

onduidelijkheid erfenis

#1 , 09 feb 2008 00:29

Hallo, het is me nog niet allemaal duidelijk wat betreft naakte eigendommen vruchtgebruik enzovoort.
Mijn moeder is 2 weken geleden overleden. Mijn ouders waren zeer welgesteld en beschikten over een grote som op de bank, een woning, een venootschap, aandelen en noem maar op.
Wat gebeurt er nu concreet? Mijn vader krijgt het vruchtgebruik van de woning, met dit deel ben ik mee.
Maar wat betreft de aandelen, het geld,... wordt dit verdeeld onder de 4 kinderen en mijn vader of wordt ons deel op een geblokkeerde rekening gezet, waar mijn vader vruchtgebruik van heeft?
Gelieve een duidelijk antwoord te formulen en niet alleen te verwijzen naar artikelnummers.
Ik heb al zoveel gelezen maar lees zoveel verschillende zaken.
Er was geen huwelijkscontract.
Met vriendelijke groeten en bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
IrisS

#2 , 09 feb 2008 01:08

Zonder huwelijkscontract erft uw vader het levenslange vruchtgebruik van de volledige nalatenschap. Hij mag de goederen ervan gebruiken en de inkomsten innen, maar is er geen eigenaar van.
De blote eigendom (het eigendomsrecht zonder het gebruiksrecht en het recht de inkomsten te innen) wordt verdeeld onder de kinderen.

Het huis kan hij dus blijven bewonen, zoals u zelf al aangaf. Wat het geld betreft, daar kan hij de helft vrij van gebruiken. De andere helft wordt - als ik me niet vergis - op een aparte rekenening gezet waarvan hij de interesten zal blijven ontvangen. Aan dat geld zelf zal hij echter niet aankunnen (aan de interesten dus wel). Same logic voor de venootschap. Hij blijft de inkomsten ontvangen ed.[/b]

Toan

#3 , 09 feb 2008 14:38

Het vruchtgebruik houdt ook in dat hij dit eventueel kan laten omzetten indien hij dit wenst.

MAW huis = xxx € waarvan Y % voor hem en Z/4 voor ieder van jullie.

idemdito voor het roerend goed op de bank.

Reclame

wolf2

#4 , 09 feb 2008 21:17

Er was geen huwelijkskontrakt. Indien er evenmin een gifte tussen echtgenoten was noch een testament; dan wordt alles wat in de gemeenschap zit eerst verdeeld in 2. Uw vader krijgt de 1/2 in volle eigendom. Van de andere 1/2 krijgt hij het vruchtgebruik; de blote eigendom van die helft gaat naar de kinderen.

Wie een huis bezit voor 1/2 volle eigendom + 1/2 vruchtgebruik, mag dat huis zelf bewonen; verhuren en de huur innen; gratis laten bewonen door een vreemde; enz. maar niet verkopen.

Idem voor aandelen en geld, maar als daar herbeleggingen moeten gebeuren zal er toch gepraat moeten worden.

Toan

#5 , 10 feb 2008 09:11

Men kan de woning toch wel verkopen hoor.
De persoon die het vruchtgebruik heeft het kan volgende doen met de woning:

- Bewonen
-Verhuren
- Verkopen of kapitaliseren zonder toestemming van de kinderen. Van dit verworven kapitaal heeft zij een bepaald % in functie van de leeftijd. Hiervoor is er een tabel die zegt als de persoon die het vruchtgebruik heeft een leeftijd van 60-65 jaar heeft dan heeft ze recht op 38%, 65-70 -> 32%, enz.

Art 745quater en 745sexiesB.W.: Het vruchtgebruik kan volledig of gedeeltelijk worden omgezet hetzij in volle eigendom, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geïndexeerde rente.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”