bouwovertreding

BFYC
Topic Starter

bouwovertreding

#1 , 26 feb 2014 11:44

Een aantal jaren terug heb ik een appartement gekocht dat onderdeel was van een meergezinswoning.
In de akte staat ook vermeld dat het om een meergezinswoning gaat, maar blijkbaar is er enkel een vergunning voor een ééngezinswoning.
Nu ik mijn eigendom zelf wil verkopen is dit blijkbaar niet mogelijk, tenzij voor een appel en een ei.
Ik heb al contact gehad met de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente, en een regularisatie is zeer onwaarschijnlijk omdat ze geen precedent willen creëren.
Ik heb zowel mijn notaris als die van de basisakte hier op gewezen, en beide steken ze hun kop in het zand, schuiven ze de schuld door naar mekaar of naar de vorige eigenaars.
Ik ben hier nooit op gewezen door mijn notaris. Is het zijn taak niet om er mij op te wijzen dat het belast is met een bouwovertreding? Kan ik hem, of de notaris van de basisakte hier verantwoordelijk voor houden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 26 feb 2014 12:23

Uw notaris zou dit moeten geweten hebben.
Bij het opstellen van een notarisbrief, wordt connectie met de kruispuntbank gemaakt waardoor notarissen alle stedenbouwkundige verordeningen/ en eventuele bouwmisdrijven kunnen bekomen.

BFYC
Topic Starter

#3 , 26 feb 2014 12:45

Ik twijfel er eerlijk gezegd niet aan dat hij het wist.

Maar daar ben ik niet veel mee. Ik wil vooral weten wat mijn mogelijkheden zijn nu.

Reclame

BFYC
Topic Starter

#4 , 27 feb 2014 13:01

In de verkoopsovereenkomst staat letterlijk:

"De verkoper verklaart dat: de bestaande constructies werden opgericht met naleving van de van toepassing zijnde stedenbouwkundige reglementering en dat in de mate dat zij bouwvergunningsplichtig waren, zij opgericht werden in overeenstemming met de uitgereikte vergunningen."

Hier blijkt dus niets van te kloppen.

Kan ik de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen? De verkoopsovereenkomst dateert van september 2007.

j.demoor

#5 , 28 feb 2014 08:08

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening ).

“Art.5.2.1..§ 1. De instrumenterende ambtenaar vermeldt in alle onderhandse en authentieke akten van verkoop...van een onroerend goed...: 1° of er voor het onroerend goed een stedenbouwkundige vergunning is uitgereikt...In de authentieke akte wordt de verklaring van de verkrijger opgenomen dat hij een stedenbouwkundig uittreksel heeft ontvangen, dat ten hoogste één jaar voor het verlijden van de authentieke akte werd verleend. De instrumenterende ambtenaar neemt bovendien een verwijzing naar artikel 4.2.1 van deze codex op in de akte...Art.5.2.7.Het stedenbouwkundig uittreksel bestaat uit een informatief uittreksel uit het plannenregister en uit het vergunningenregister voor de percelen waarvoor de aanvraag ingediend werd. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de aanvraag van het stedenbouwkundig uittreksel...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

Onderzoek vooraf of voldaan werd aan voornoemd art.5.2.1 en meer in het bijzonder wat daarin vermeld staat inzake opsplitsing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bambipower

#6 , 07 mar 2014 14:14

(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening ).
Als ik het dan goed begrijp, is dat pas vanaf 2009 zo
maar de ts heeft huis gekocht in 2007... was het toen ook al zo?

KimSe

#7 , 07 mar 2014 14:26

De Vlaamse Codex ruimtelijke ordening vervangt het decreet op Ruimtelijke Ordening (DORO) en meerbepaald het artikel 99 van dit decreet.

Artikel 99

§ 1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:

1° bouwen, op een grond één of meer vaste inrichtingen plaatsen, een bestaande vaste inrichting of bestaand bouwwerk afbreken, herbouwen, verbouwen of uitbreiden, met uitzondering van instandhoudings- of onderhoudswerken;

[2° ontbossen in de zin van het bosdecreet van 13 juni 1990 van alle met bomen begroeide oppervlakten bedoeld in artikel 3, § 1 en § 2 van dat decreet;]

[3° hoogstammige bomen vellen, alleenstaand, in groeps- of lijnverband, voorzover ze geen deel uitmaken van met bomen begroeide oppervlakten in de zin van artikel 3, § 1 en § 2, van het bosdecreet van 13 juni 1990;]

4° het reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen;

5° een grond gewoonlijk gebruiken, aanleggen of inrichten voor:

a) het opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, van allerhande materialen, materieel of afval;

b) het parkeren van voertuigen, wagens of aanhangwagens;

c) het plaatsen van één of meer verplaatsbare inrichtingen die voor bewoning kunnen worden gebruikt, zoals woonwagens, kampeerwagens, afgedankte voertuigen, tenten;

d) het plaatsen van één of meer verplaatsbare inrichtingen of rollend materieel die hoofdzakelijk voor publicitaire doeleinden worden gebruikt;

6° het geheel of gedeeltelijk wijzigen van de hoofdfunctie van een onroerend bebouwd goed met het oog op een nieuwe functie, voorzover deze functiewijziging voorkomt op een door de Vlaamse regering op te stellen lijst van de vergunningsplichtige functiewijzigingen;

7° in een gebouw het aantal woongelegenheden wijzigen die bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande, ongeacht of het gaat om een eensgezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer;

8° publiciteitsinrichtingen of uithangborden plaatsen of wijzigen;

9° recreatieve terreinen aanleggen of wijzigen, waaronder een golfterrein, een voetbalterrein, een tennisveld, een zwembad.
Zie punt 7 in dit artikel

Terug naar “Kopen”