ERFENIS ONDER BEWINDVOERDER

carmansjohan
Topic Starter

ERFENIS ONDER BEWINDVOERDER

#1 , 27 feb 2014 13:25

Vader is overleden in 2010. Op verzoek van de kleinderen (kinderen van overleden zuster) wordt moeder onder bewindvoering geplaatst. In maart 2013 wordt de ouderlijke woning openbaar verkocht aan 134000 € op verzoek van de bewindvoerder en erfgenamen.
Wettige erfgenamen zijn : mijn moeder, ikzelf en 2 kleinkinderen. Tot op heden nog geen verdeling van de verkoopopbrengst gezien volgens de notaris het dossier wordt geblokkeerd door de bewindvoerder.
Vraag : kan de bewindvoerder van mijn moeder, mijn aandeel in deze verkoop (erfdeel van mijn vader) blokkeren zodat niet tot verdeling wordt overgegaan. Volgens mij kan de bewindvoerder beschikken over het gedeelte dat mijn moeder toekomt doch niet over het gedeelte dat mij toekomt gezien zij geen bewind of toezicht kan uitoefenen over aan mij toe te kennen gelden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2014 15:55

Uw moeder zal waarschijnlijk vruchtgebruiker zijn van jullie deel.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 feb 2014 17:46

Als moeder de eigenaar was van die woning dan valt er niets te verdelen omdat ze nog leeft.
Indien slechts de helft van haar was en de andere helft van de overleden echtgenoot dan heeft moeder het vruchtgebruik van de helft van de verkoopprijs.
In dat geval vermoed ik dat die helft door de bewindvoerder op een geblokkeerde rekening is geplaatst. De jaarlijkse opbrengsten zijn dan voor uw moeder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Creatief

#4 , 28 feb 2014 20:13

Wat ook mogelijk is dat de bewindvoerder het gehele bedrag gereserveerd houdt om moeder kosten nu en op termijn te vergoeden.
Bovendien moet de gehele verkoop van het vastgoed de vrederechte passeren. De dementerende persoon wordt beschermd door het vredegerecht. Dit gebeurt ook bij minderjarigen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”