Erven van (groot)moeder.

erwin.H
Topic Starter

Erven van (groot)moeder.

#1 , 01 mar 2014 17:09

Wat gebeurt er in volgend geval :

Mijn moeder is weduwe (80 jaar). Ze heeft twee levende kinderen en een overleden kind. De dochter van de overledene heeft de erfenis van haar vader toen geweigerd.
Mijn moeder is bij een notaris geweest voor een testament om die dochter te onterven.Volgens de notaris heeft zij nog steeds recht op een deel daar ze niet erft van haar vader maar van haar oma.
En kan ze bijgevolg die dochter niet onterven.

Wat voor nut heeft een testament dan als ze toch zal erven ? Mijn moeder wil haar niets geven en kan er volgens de notaris niets tegen beginnen.

Ik ben van mening dat de erfenis onder de twee levende kinderen verdeelt zal worden en dat er geen derde deel bestaat.

Kan er iemand hier wat meer duidelijkheid brengen aub ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 01 mar 2014 17:29

Natuurlijk bestaat er een derde deel. Moeder had weldegelijk drie kinderen. De overledene had zelf ook een kind.

Uw moeder kan wel nog 1/4 van haar erfenis nalaten aan de twee levende kinderen en dan de rest in drie verdelen.

wanton

#3 , 01 mar 2014 18:52

Inderdaad, het is niet omdat zij de erfenis van haar vader heeft geweigerd , dat zij niets zou erven van grootmoeder. Deze kan idd haar kleinkind niet onterven , deze heeft minstens recht op 1/4 van grootmoeders nalatenschap. Om dat deel te berekenen worden eventuele giften die grootmoeder gedaan heeft , meegerekend.
Via testament kan bepaald wworden dat het kleinkind 1/4 krijgt , ipv. 1/3 , wat bij gelijke verdeling voor haar zou zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

erwin.H
Topic Starter

#4 , 01 mar 2014 19:08

Bedankt voor de info.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”