Fiscale boete van 10%

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: Fiscale boete van 10%

#16 , 27 feb 2014 19:40

Ik heb al verschillende keren gezien dat mensen zonder advocaat naar de fiscale rechtbank trokken. Dit is echt niet zo moeilijk.

Je moet wel voorzien dat je twee maal naar de rechtbank moet. Een eerste keer bij de inleiding van de zaak. Dan kom je met de ambtenaar van de fiscus een conclusiekalender overeen. Daarna moet je ook nog eens op de dag dat de zaak gepleit wordt.

Je conclusie kan vrij kort zijn. Je moet op papier je argumenten uiteen zetten. Je moet er wel rekening mee houden dat de rechter enkel verplicht is je laatste conclusie te lezen. Dus daar moet alles instaan. Mensen maken nogal eens de fout om gewoon te verwijzen naar hun bezwaarschrift of hun verzoekschrift een dan enkel te "repliceren" op wat de fiscus in haar conclusies schrijft. Dat is fout. De rechter moet bij de lezing van je laatste conclusie alles weten wat jij te vertellen hebt.

Als alles in je verzoekschrift staat ben je trouwens niet verplicht een conclusie te maken. Je bent ook niet verplicht een tweede of derde conclusie te maken als alles in je eerste conclusie staat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Benny D

#17 , 28 feb 2014 18:34

Heeft U een brief gekregen waarin stond dat U een fout heeft gemaakt in uw aangifte ,stellen zij in die brief deze 10% verhoging voor en vragen zij ook of U daar akkoord mee zijt? Zo heb ik het een tweetal maanden voorgehad. Mijn boekhouder had een fout gemaakt ivm aftrek van lening woning,ik heb aangegeven dat de aangiften te complex zijn voor de burger als zelfs een boekhouder deze fouten maakt ,ook heb ik vermeld dat de boete niet de overeenstemming had met de fout die gemaakt is ,alsook heb ik gemeld dat de schatkist geen inkomsten heeft verloren door deze fout! Resultaat ,geen boete gehad!

jefke007

#18 , 06 mar 2014 11:52

Nultolerantie geldt blijkbaar in één enkele richting
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet in ieder geval met 100 % zekerheid dat dergelijke praktijken voorkomen,- is wel werkbesparend : nietige aanslag en dan geen beslissing 6 maanden na het bezwaarschrift, dat de belgische staat heel veel geld kosten

Reclame

zertyx
Juridisch actief: Ja

#19 , 26 mar 2014 11:21

De verhoging wordt toegepast op de totaal verschuldigde belasting, voor aftrek van de voorheffingen.

Dit is pas zo vanaf het aanslagjaar 2013. Werd gewijzigd door art. 102 van de Programmawet van 27 december 2012.

Dien bezwaar in bij de gewestelijke directeur: aangetekende brief, u vermeldt dat u ter goeder trouw was, alle bedragen hebt ingevuld en dat bij goede trouw kan afgezien worden van de belastingverhoging.
Inderdaad voor aftrek van voorheffingen en dergelijke. Maar de verhoging wordt toegepast op de verschuldigde belastingen op het niet aangegeven inkomstengedeelte. (in dit geval staat dit blijkbaar gelijk met verhoging op de totaal verschuldigde belasting, omdat niets werd aangegeven).

Art. 444 WIB luidt:
"Bij niet-aangifte of in geval van onvolledige of onjuiste aangifte, worden de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen, bepaald voor enige verrekening van de voorheffingen, de belastingkredieten, het forfaitair gedeelte van de buitenlandse belasting en de voorafbetalingen, vermeerderd met een belastingverhoging die wordt bepaald naargelang van de aard en de ernst van de overtreding, volgens een schaal waarvan de trappen door de Koning worden vastgesteld en gaande van 10 pct. tot 200 pct. van de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen.
..."

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”