Ruilen van diensten wettelijk?

K0ZZM0
Topic Starter

Ruilen van diensten wettelijk?

#1 , 06 mar 2014 12:10

Ik ben werk al jaren (niet op zelfstandige basis maar voor een firma) als ICT consulent, heb geen btw nummer.
We hebben nog een aantal werken uit te voeren in onze woning/tuin.

Ik vroeg mij af in hoeverre het wettelijk is om mijn diensten aan te bieden in ruil voor een andere dienst?

Ik dacht bijvoorbeeld aan een website voor een tuinaannemer bv., die dan een aantal dingen in mijn tuin doet... prijzen op elkaar afstemmen zodat het een win=win situatie is... we betalen elkaar gewoon met prestaties...

kan zoiets, mag ik daarvoor een advertentie plaatsen op een forum en 2dehands website?

Graag jullie advies en ideëen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 06 mar 2014 12:34

en hoe zit het belastingen en btw?

K0ZZM0
Topic Starter

#3 , 06 mar 2014 14:31

op wat moet je belastingen of btw betalen of rekenen als je zonder geld werkt?

Vb. tuin opruimen en met gras voorzien kost 2000euro. (prijzen zijn als vb. bedoelt)
website die ze nodig hebben kost 1000euro en je spreekt af dat je nog voor 1000euro extra werkt aand de website, voor zolang de '1000euro' aan diensten niet op zijn tegen een 'uurprijs' van de gemiddelde webfirma....

is maar als voorbeeld.... alle tips en op-/aanmerkingen zijn welkom.....

Reclame

j.demoor

#4 , 08 mar 2014 08:34

“Art.1702.Ruil is een contract waarbij de partijen aan elkaar een zaak in de plaats van een andere zaak geven...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik vroeg mij af in hoeverre het wettelijk is om mijn diensten aan te bieden in ruil voor een andere dienst‘

“940.Ruil heet het contract waarbij partijen elkaar een zaak voor een andere geven...noch diensten:want dan staan we voor een niet-benaamd contract...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,nr.940, p.535).Zoiets kan dus.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jef 007

#5 , 08 mar 2014 15:19

dus ruilen van diensten is niet wettelijk?
voorbeeld : ik kom bij u schilderen als jij bij mij komt behangen?

K0ZZM0
Topic Starter

#6 , 09 mar 2014 19:59

Dus zoals Jef007 vroeg, is ruilen van diensten niet wettelijk?

Sirkii

#7 , 17 mar 2014 21:33

Dus zoals Jef007 vroeg, is ruilen van diensten niet wettelijk?
Inderdaad : A werkt in't zwart bij B en B werkt in't zwart bij A. Als A voor B de website maakt genereert A een belastbare inkomst van 2000€ en heeft B voor 2000€ aftrekbare bedrijfskosten. B vernieuwt de privé pelouse van A en factureert hiervoor 2000€ aan B (die dit moet betalen met geld overgehouden na betaling van z'n belastingen.) De BTW die A factureert wordt door B gerecupereerd doch de BTW die B factureert is niet recupereerbaar.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 mar 2014 23:50

Ruil van diensten is niet tegen de wet.
Het is niet per sé werk in het zwart. Men moet de wettelijke regels naleven: dus btw aanrekenen en doorstorten aan de Staat op de geleverde prestaties en aangifte doen bij d inkomstenbelastingen als dit wettelijk verplicht is. Of je nu betaald wordt in euro's, met bloemen, met goud, met zilver, met juwelen, met oude belgische franken, met een wederdienst, het blijft allemaal hetzelfde.

Terug naar “Handelspraktijken”