Het probleem is wel dat het percentage vruchtgebruik waarmee wordt rekening gehouden voor het bepalen van de successierechten, slechts 8% (of zoiets, ik heb de lijst niet voorhanden) is, maar in realiteit dus 56%. Dit wil zeggen dat men successie betaalt op een som geld die men niet ontvangt.Voor de berekening van de waarde van het vruchtgebruik wordt de leeftijd van stiefmoeder verhoogd tot 50 jaar. Een vrouw van die leeftijd heeft een levensverwachting van 39.7 jaar. Om levenslang van het vruchtgebruik te genieten is een som van idd (minstens) 56 % nodig. Dus de verdeling die TS in de eerste reactie vermeldt , kan aanvaard worden. Blijft idd het feit dat de blote eigenaar misschien nooit kan genieten van zijn 'eigendom.' Er dient wel gezegd dat zijn kind(eren) wel dat huis in volle eigendom kan verwerven.
En dan vraag ik me ook af - net zoals TS - hoe men met die 56% rekening houdt met het reservataire gedeelte, wat in dit geval 50% is, maar stel dat er twee kinderen zijn, dat is het reservataire gedeelte 2x33%, dus 66% voor de kinderen. Hoe lost men dat op met 56% afkoopwaarde vruchtgebruik (waarop men wèl successie heeft betaald).