Terugeisen betaalde hypotheekkosten bij echtscheiding

ilsepiano
Topic Starter

Terugeisen betaalde hypotheekkosten bij echtscheiding

#1 , 10 mar 2014 19:23

Wie kan mij hierover wat inlichten?
Mijn pa heeft jarenlang meebetaald aan de hypotheek van het huis dat mijn ma gekocht heeft voor haar huwelijk met mijn pa. Het huis staat dus volledig op haar naam. Mijn pa heeft zijn volledige wedde steeds op de gemeenschappelijke rekening laten storten, van waar de hypotheek betaald werd. Het huis werd gebouwd slechts enkele jaren voor het huwelijk, dus het grootste deel van de hypotheek werd door mijn ouders samen afbetaald.
Nu blijft mijn ma maar zeggen dat het "haar" huis is.
Als mijn ouders zouden scheiden, kan mijn pa dan een deel van de betaalde hypotheekkosten terugeisen van mijn ma, of is hij zijn centen voorgoed kwijt?
Hoe kan hij bewijzen dat hij al die jaren meebetaalde aan die hypotheek? Ondertussen heeft mijn ma de gemeenschappelijke rekening ook op haar naam gezet. Maar hij kan toch bewijzen dat zijn volledige inkomen in de gemeenschap gegaan is, en dus dat hij meebetaald heeft aan de hypotheek?
Ik weet niet of ze met huwelijkscontract getrouwd zijn of niet.
Mijn pa voelt zich nu heel erg bedrogen, omdat ze hem constant doorsteekt dat het "haar huis" is, terwijl hij er alles in mee betaald heeft, al de herstellingen en onderhoud uitgevoerd heeft, de vernieuwingen mee betaald heeft, ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 13 mar 2014 14:37

Alle betalingen voor het huwelijk worden beschouwd als "schenking". Ik denk dat het moeilijk is dit terug te vorderen.
Na het huwelijk is de situatie helemaal anders (onder wettelijk stelsel). Dan heeft de man recht op een vergoeding gelijk aan de helft van de aflossingen (dus niet de interest) plus de helft van de meerwaarde tijdens de periode van het huwelijk.
Wat de rekeningen betreft worden elke vermeerdering van gelden tijdens het huwelijk ook gedeeld door 2. Gemeenschappelijke of persoonlijke rekeningen hebben hierbij geen belang.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2014 20:33

Hoe kan een gemeenschappelijke rekening ZONDER toestemming van 2de persoon naar één persoon worden gezet?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”