In 2000 hebben we een woning gebouwd en ben eind vorig jaar vertrokken omdat de situatie met haar en haar inwonende grootmoeder onleefbaar was. Uiteraard was onze relatie van 17 jaar al serieus bekoeld en was ik uitgeprobeerd.
feitelijk samenwonend en 2 kinderen erkend bij de geboorte. 2 meisjes van 2.5 jaar en 6 jaar.
1ste probleem: logeerregeling kinderen
ik mag kinderen in het weekend zien van 10 uur tot 17 uur. De kinderen mogen van de moeder niet logeren. Wat kan ik hier tegen doen. Het oudste kind van 6 wil inderdaad liever bij de mama slapen en de mama stemt hier nadrukkelijk mee in. Toen ik na 3 maand er op stond dat de kinderen toch bleven slapen ging er uiteindelijk alleen de jongste dochter mee. Dan is de oudste dochter met de mama gaan schaatsen wat de oudste natuurlijk superleuk vond. Wat kan ik hier tegen doen?
Heb oorspronkelijk een co-ouderschapsregeling gevraagd. de klassieke 50/50 ,maar werd niet door de mama aanvaard. ik betaal momenteel 250€ allimentatie per maand maar heb nog steeds geen akkoord met de moeder. Wat raden jullie aan? blijven proberen in de hoop een compromis te bekomen of toch maar naar het gerecht te stappen? Het kan toch niet zijn dat zij dit enkelzijdig eist en ik maar steeds moet aanpassen. een compromi is toch gebasseerd dat iedereen een beetje toegeeft. Eerst wou ik een 50/50 regeling maar dit was onbespreekbaar. Als de kinderen 12 jaar zijn wil ze mij 1 weekend op 2 geven. Dit is voor mij onbespreekbaar. Mijn alternatief was het volgende
weekend 1 volledig de mama
weekend 2 van vrijdagavond tot zaterdagavond bij de papa, de rest bij de mama
weekend 3 van van zaterdagmiddag tot zondagmiddag bij de papa, de rest bij de mama
weekend 4 volledig bij de papa
de rest van de week mogen ze bij de mama blijven
zij vond dit onbespreekbaar? is dit zo onredelijk? Eigenlijk heb ik enkel 50% van de weekends en zo verdeeld dat ik ze wel nog 3 van de 4 weekends zien. Ik wil niet dat men kinderen vervreemden van mij.
Graag jullie advies? wat zouden jullie doen.
Dan een weeked vrijdagavond haal ik ze op en breng ze zaterdagavond terug. de rest van dat weekend zou ze dan bij de mama blijven. het andere
2de probleem: huis
In ons eigendom wil ze met de kinderen blijven wonen en wil me uitkopen. Of dit realitisch is laat ik in het midden. Ze heeft steeds meer tijd nodig om een regling met de bank te treffen, deze wil ik haar ook geven. Uiteraard is het voor mij ook financieel niet gemakklijk. ik betaal de helft van alle leningen mee af en heb uiteraard ook nog kosten. Vanaf welk moment kan ik ook nog een bezettingsvergoeding vragen? hoe lang is billijke tijd om een regling met de bank uit te werken. Mag ik vragen of dat er een onafhankelijke schatter wordt aangesteld? is het best dat ik dit voor de rechtbank trek of toch probeer nog verder te zoeken naar een oplossing.
3de probleem: zonnepanelen
omdat ik de woning heb verlaten mag ik volgens haar ook geen groenstroomcertificaten meer incasseren want zij is daar gedomicilieerd.
factuur staat op mijn naam zonnepanelen.
vreg login staat op mijn naam
de lening stond op ons beide en betaalde die samen af totdat ik deze vervroegd alleen moest afbetalen want anders kreeg ik van de bank geen lening voor aankoop appartement. Zij wou niet mee bijdragen want ik had haar verlaten en als ik bleef had ik geen appartement nodig.
ben ik mijn rechten kwijt omdat ik daar niet meer gedomicilieerd ben?
mag ik de groenestroomcertificaten enkel om mijn rekening laten overschrijven of ga ik dan een brug te ver?