studio ongeschikt verklaard

koen999
Topic Starter

studio ongeschikt verklaard

#1 , 10 mar 2014 12:46

Ik verhuur een studiootje in gent van 16 m2. Nu is er controle geweest van de dienst bouw-en woontoezicht en die hebben de studio ongeschikt verklaard omdat ie maar 16 m2 is ipv de minimum bepaalde 18m2.
De huurder wil er graag blijven wonen ook al is de studio te klein.
Kan ie er blijven wonen en dus ook zijn domicilie er houden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2014 12:54

Heeft de gemeente voor deze studio of het gebouw destijds een bouwtoelating afgeleverd? In welk jaar?
Bezwaar bij de gemeente indienen met als argument dat ze destijds wel hun goedkeuring hebben gegeven, en niet zomaar "en cour de route" hun reglementen kunnen veranderen. er moet een overgangsperiode zijn.

sloeberken

#3 , 10 mar 2014 13:26

Wie heeft die controle aangevraagd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

koen999
Topic Starter

#4 , 10 mar 2014 15:13

ik heb het gebouw in 2000 gekocht en de studio was er toen al.
wie de controle heeft aangevraagd weet ik niet, mogelijks de politie.
verder werd er geen enkel gebrek of strafpunt gevonden, enkel de oppervlakte

koen999
Topic Starter

#5 , 10 mar 2014 15:36

ik heb hier het verslag bij de hand, ze komen uit op 17,77 m2

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 mar 2014 16:03

Dus 23 vierkante cm????
Haal de bepleistering van een muur en klaar is kees.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#7 , 10 mar 2014 16:05

Dus voor die 0,26 m² zou jij niet meer mogen verhuren? Zou daar toch eens verder mee gaan, en zeker bezwaar indienen. Het is voldoende dat die ambetantenaar 1 cm aan iedere muur minder meet, en je hebt prijs. Heb jij een plan van deze studio? Welke maten staan hier op? Indien niet kan je het plan waarschijnlijk gaan inkijken bij dienst stedenbouw van uw gemeente.
Je hebt zo van die kommaneukers. Heb ooit voor mijn werkgever een vloer in een horecazaak moeten laten uitbreken omdat de minimum hoogte van 2.70 m niet gehaald werd. Het was 2.69 cm omdat er ooit een huurder was geweest die een nieuwe vloertegel op de bestande vloer had gekleefd. Aan de zoldering kon niets gedaan worden, want dat was pleisterwerk op beton. Na meer dan 1 jaar procederen toch nieuwe vloer 1 cm lager moeten leggen, want uitbater kreeg geen vergunning meer.
Langs de andere kant ook wel eens van het systeem geprofiteerd. Horecazaken kleiner of gelijk aan 50 m² hebben een soepeler reglementering inzake brandbeveiliging. De zaak was 50.80 m². Gewoon een gipskartonplaat tegen 1 muur geplaatst en klaar was kees. De oppervlakte was minder dan 50 m². :lol:

bosprocureur

#8 , 10 mar 2014 16:15

Dus 23 vierkante cm????
Haal de bepleistering van een muur en klaar is kees.

Ik denk eerder in de richting van 2300 cm², althans indien er in uw m² ook 10.000 cm² zitten.
Lukt het dan nog met de bepleistering? :roll:

Veiligheidshalve : please correct me if I am wrong...

KJ86

#9 , 10 mar 2014 16:36

Ik vind het logisch dat ze ergens de grens trekken. Het is altijd moeilijk om toleranties te bepalen. Je kan best zoals mava105 zegt, eerst eens nameten. Is de studio al ongeschikt verklaard of heb je enkel nog maar het advies van wonen vlaanderen ontvangen. In het tweede geval is onderhandeling met de stad nog mogelijk.
Anders kan je nog altijd een stuk muur naar de algemene delen verplaatsten, hopelijk zijn het geen dragende muren.
Niets doen en blijven verhuren is geen optie. Zie onderstaande link:
https://www.wonenvlaanderen.be/onderste ... satie.html

Oude Belg

#10 , 12 mar 2014 09:39

Veiligheidshalve : please correct me if I am wrong...
Rekenen kan je in ieder geval nog :-) You're right.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken

#11 , 12 mar 2014 09:52

Voor bewoning, van 0 tot 18 m² 0 personen, van 18 tot 27 m² 1 persoon, de oppervlakte die in aanmerking komt moet 1,8 m hoog zijn. Denk eerder dat de huurder de controle heeft aangevraagd, of toch zeker op zijn klachten.

bosprocureur

#12 , 12 mar 2014 13:14

Voor bewoning, van 0 tot 18 m² 0 personen, van 18 tot 27 m² 1 persoon, de oppervlakte die in aanmerking komt moet 1,8 m hoog zijn. Denk eerder dat de huurder de controle heeft aangevraagd, of toch zeker op zijn klachten.
Juist, en de grens moet inderdaad ergens liggen.

Maar om zoals in dit geval omwille een onmerkbaar verschil in oppervlakte (17,77 m² ipv 18m²) te laten beslissen over geschikt of ongeschikt zijn van een pand, vind ik een serieuze brug te ver.
Hier kan toch een zekere tolerantie toegepast worden? Eventueel door een paar extra “strafpunten” te geven, zodat een pand dat maar op het randje is qua woonkwaliteit eerder geraakt wordt dan het pand van TS, dat verder geen enkel gebrek of strafpunt vertoont.

Het gaat m.i. niet op voor zo'n prul een heksenjacht te gaan ontketenen.

Er lezen politiekers mee, dus …. waar wachten jullie op?

sloeberken

#13 , 12 mar 2014 15:20

Dat is een eindeloze discusie waar leg je de grens en pas je een tolerantie in. Ben je 17 jaar en 11 maand ben je ook nog minderjarig,
zelfde met snelheids overtredingen waarom een boeten voor 2 a 3 km te snel.

mava105

#14 , 12 mar 2014 16:31

Nogmaals: kloppen de maten met de plannen dewelke ingediend werden voor de bouwtoelating? Indien er een bouwtoelating werd gegeven voor een studio van 17.50 m², heeft de gemeente NIETS te zeggen. Zeker in beroep gaan tegen deze beslissing.
Hier in Leuven werd eens een heel studiocomplex onbewoonbaar verklaard omdat de diverse studio's te klein van oppervlakte waren. Gemeente had echter een 20 jaar voordien wel een geldige bouwtoelating afgeleverd. Gevolg: de studio's staan er nog steeds.

Terug naar “Huren”