erfenis herbekijken na DNA-onderzoek

lieverd4
Topic Starter

erfenis herbekijken na DNA-onderzoek

#1 , 10 feb 2014 14:56

mijn ouders waren getrouwd, nadat ik 1 jaar was zijn ze gescheiden. en heeft hij mij achter gelaten. mijn moeder is na 8 jaar opnieuw getrouwd en haar echtgenoot heeft mij geadopteerd.
Nu na 30 jaar komt mijn natuurlijke vader terug op de proppen. ik aanzie mijn stiefvader als mijn echte vader en heb er alle respect voor. mijn natuurlijk vader heeft na de scheiding geen cent betaald voor mijn opvoeding of kledij. mijn moeder zegt nu dat ik erachter moet kijken of ik recht heb op eventuele erfenis. ik heb zopas vernomen dat ik niet kan erven omdat ik geadopteerd ben door mijn moeder haar echtgenoot. mijn natuurlijke vader heeft een dochter van 10 jaar ouder dan ik waar hij al sinds haar 5 jaar geen contact meer mee heeft. dus het wil zeggen dat ze alles zal erven. mijn half zus heeft mij bij ons eerste contact al direct gezegd dat zij alles zal erven en ik niets. is er mss nog een achterpoortje?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 feb 2014 18:41

Lieverd , uw moeder was met uw vader getrouwd bij uw geboorte. Hij staat dus als uw vader op uw geboorteakte. De nieuwe man van uw moeder heeft u geadopteerd. Dat kan enkel via de zgn. kleine adoptie , omdat uw natuurlijke vader nog leeft. Bij kleine adoptie wordt de band met de oorspronkelijke familie niet officiëel doorbroken. Dit alles om u te zeggen : u bent nog altijd erfgenaam van uw natuurlijke vader. Als deze komt te sterven , zal overal opduiken dat hij twee linderen heeft. En die moeten gelijk behandeld worden voor zijn erfenis.Let wel op dat u geen schulden erft!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2014 19:41

U zou op dat ogenblik de erfenis kunnen aanvaarden onder voorrecht boedelbeschrijving.

Als uw natuurlijke vader behoeftig zou worden dan kan het OCMW u ook aanspreken voor onderhoudsgeld.
Gezien u echter uw natuurlijke vader nooit gekend hebt of alimentatie betaald of omgangsrecht heeft geclaimd of u daar bent geweest hebt u een goede kans dat de rechtbank die eis niet zal inwilligen.
Maar hou dat in gedachten.

Reclame

lieverd4
Topic Starter

#4 , 09 mar 2014 22:40

hoe kan ik te weten komen of het een kleine adoptie is of een volledige adoptie ? wat is het verschil daartussen?

mava105

#5 , 10 mar 2014 10:58

vraag eens op uw gemeente een geboorteattest voor aan. Daar staat normaal de naam van de vader op.

Franciscus

#6 , 12 mar 2014 11:18

Welke familienaam hebt u?

wanton

#7 , 12 mar 2014 12:46

Bij een volledige adoptie wordt in principe de band met de oorspronkelijke familie verbroken.
Een kleine adoptie komt meestal voor als iemand de kinderen van zijn partner adopteert , als één van de biologische ouders is overleden. Dus bij tweede huwelijk na overlijden van de partner. Hier blijft nog wel de band met de oorspronkelijek familie bestaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lieverd4
Topic Starter

#8 , 16 mar 2014 22:57

mijn natuurlijke vader heeft alle contact verbroken toen ik 1 jaar oud was. toen ik 8jaar was is mijn moeder hertrouwd en heeft haar man mij geadopteerd. mijn echte vader heeft dat moeten aftekenen. ik heb nu de familienaam van mijn stiefvader.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”