Hoeve kopen recht op electriciteit en putwater / doorgang ?

SIDFVAN
Topic Starter

Hoeve kopen recht op electriciteit en putwater / doorgang ?

#1 , 10 mar 2014 12:24

Beste,

* Ik sta op het punt een hoeve met weide te kopen. We zijn bijna tot een overeenkomt to ik het volgende zie op de nog niet ondertekende voorlopige overeenkomst :
- recht op gratis electriciteit voor schrikdraad en recht op putwater.

Is dit gebruikelijk dat dit in een overeenkomst staat ? Dit lijkt me een carte blanche voor de verkoper/eigenaar.

* Ik heb enkele malen gevraagd of er doorgang nodig is om tot de achterliggende weides te komen. Mondeling zegt men nee (immo), de verkoper/eigenaar (ja, soms, 2x per jaar).
Ik weet dat de eigenaar andere mogelijkheden heeft om tot de achterliggende weide te komen (bijvoorbeeld zijn eigen weides/akkers).
Kan dit expliciet vermeld worden in een overeenkomst ?

Graag advies ? Met dank bij voorbaat .
Frank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2014 12:48

In een compromis kan en mag men vragen wat men wil. Het is aan de andere partij dat te aanvaarden of niet, en ook zo mogelijks de verkoop niet te zien doorgaan..

scorpioen

#3 , 10 mar 2014 13:59

Het is de taak van de notaris om na te gaan of er erfdienstbaarheden op het verkochte perceel rusten. Dit kan men te weten komen op het hypotheekkantoor.

Als er een erfdienstbaarheid gevestigd werd op het perceel, en deze werd overgeschreven op het hypotheekkantoor, zal u die moeten eerbiedigen (als ze niet vervallen is door dertigjarig onbruik), zelfs als in uw akte niets zou vermeld zijn.

Reclame

SIDFVAN
Topic Starter

#4 , 10 mar 2014 15:03

Bedankt voor de info.
Ik heb een afspraak gemaakt met notaris om hierover duidelijkheid te krijgen.
Te weten wat de gevolgen kunnen zijn met deze overeenkomst en wat de wettelijke ruimte voor onderhandelen is.
Zodat ik kan beslissen om wel / niet akkoord te gaan met de huidige eigenaar.

Franciscus

#5 , 12 mar 2014 17:10

men wil dei dienstbaarheid NU blijkbaar invoeren.
U kan altijd de vorige akten raadplegen via kadaster

Terug naar “Kopen”