Sociale lening

sarahgent
Topic Starter

Sociale lening

#1 , 14 mar 2014 14:21

Dag iedereen,

ik ben op zoek naar een koopwoning als alleenstaande vrouw van bijna 30. Via een sociale lening (Vlaams Woningfonds of VMSW) zou ik voordelig kunnen lenen waardoor het ook voor mij mogelijk is om een (bescheiden) woning alleen aan te kopen.

Ik voldoe aan alle voorwaarden maar ik lees dat je geen andere eigendom mag hebben om in aanmerking te komen om een lening te kunnen krijgen.
Mijn moeder is helaas overleden in 2011. Het huis dat ze samen met mijn vader had gekocht en volledig afbetaald, wordt uiteraard verder bewoond door mijn vader. Ik meen mij echter te herinneren dat mijn broer en ik dit geërfd hebben als 'blote eigendom' en dat mijn vader levenslang vruchtgebruik heeft.

Bij het luikje 'onroerend goed' op Myfin, staat de woning van mijn ouders dan ook ingeschreven ... hoewel dit uiteraard niet mijn woning is op dit moment.

Misschien een domme vraag maar telt dit dan toch mee alsof ik wél al een woning heb?

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Sarah

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 14 mar 2014 14:48

Op http://www.vmsw.be/nl/particulieren/len ... anmerking-" onclick="window.open(this.href);return false; is te lezen:
Eigendom
De ontlener mag uiterlijk bij het ondertekenen van de leningsakte geen andere bouwgrond, kavel of woning volledig in volle eigendom of volledig in vruchtgebruik hebben dan het goed waarvoor de lening is aangevraagd.
U bezit samen met uw broer een gedeelte naakte eigendom, dus voldoet u aan bovenstaande voorwaarde.

sarahgent
Topic Starter

#3 , 14 mar 2014 14:54

Bedankt voor het snelle antwoord ... ik moet er zelf over hebben gelezen, sorry voor het onnodig opzoekwerk :)

Reclame

sarahgent
Topic Starter

#4 , 14 mar 2014 16:59

Nog een vraag ... ik heb zitten rondneuzen op het internet maar vind niet meteen een duidelijk antwoord (en ik ben ook nog een echt groentje op vlak van huizen kopen!).

Ik ga dit weekend naar een woning kijken die er op het eerste zicht (natuurlijk kan dit erg bedriegelijk zijn!) heel leuk uit ziet. Stel dat ik een bod doe (met opschortende voorwaarde dat ik een lening kan krijgen) en dit bod wordt dan ook nog eens aanvaard .... kan ik vanaf het moment dat mijn bod aanvaard wordt al contact opnemen met VMSW om een leningaanvraag te doen? Of kan dit pas effectief als er een compromis werd ondertekend? Want ik vermoed dat er in praktijk nogal wat tijd kan zitten tussen het aanvaarden van het bod en het effectief opstellen van comromis door praktische zaken en de agenda's van beide partijen/notarissen.

Ik stel deze vraag omdat de budgetten bij het VMSW bijna uitgeput zijn. Bij het Vlaams Woningfonds zijn ze al op maar telefonisch werd me gisteren bevestigd dat het bij het VMSW voorlopig nog kan maar 'dat ik niet te lang meer moet wachten'. Ook op hun website staat een gelijkaardige mededeling. Stel dat er toch nog wat tijd over gaat tussen het aanvaarden van het bod en het effectief osptellen van een compromis waarmee ik naar het VMSW kan stappen, dan is er dus (nog) meer kans dat er op dat moment geen budget meer is.
Indien alles echter al ingediend kan worden na een aanvaard bod, kan dit mogelijk wel wat sneller gaan?

Altvast bedankt!

Terug naar “Kopen”