Huis staat leeg en kapot te gaan

snoopmax
Topic Starter

Huis staat leeg en kapot te gaan

#1 , 13 mar 2014 17:00

Dag iedereen ,
Situatie schets : nieuwbouw was eigendom van grootouders , grootouders zijn ondertussen overleden en er blijft enkel nog een zoon en een kleindochter over.

Normaal is het huis voor de zoon maar deze laat het huis leeg staan ( waardoor het nu helemaal achteruit aan het gaan is ) hij betaald zelf huur voor een andere woning wat onbegrijpelijk is als hij zelf een huis heeft. Wat ook raar is dat hij dit dan zelf niet verhuurd .....

Er zijn mensen die hem gevraagd hebben of hij het niet verhuurd of verkoopt maar dat wil hij niet.

Nu is mijn vraag ( kleindochter ) wat gaat er van dat huis nog overblijven wanneer ik het zou erven ? Zou het kunnen dat er iets beschreven of afgesproken zijn tussen notaris en mijn grootouders dat hun zoon nooit iets met dat huis kan doen zonder mij te kennen ?

Ikzelf heb hier nooit iets van vernomen van de notaris maar er moet toch iets zijn dat hij dat huis zomaar laat kapot gaan ?

Kunnen jullie mij helpen wat ik zou kunnen doen .

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2014 19:06

Leegstandtax door gemeente is die al va toepassing ... opletten die loopt op hoor.

Sirkii

#3 , 13 mar 2014 19:41

Als ik goed lees is het dus je vader die de woning leeg laat staan. Heb je r al met je vader over gesproken? Bv ben je oud genoeg om er in te gaan wonen? Misschien blijft het staan omdat hij geen zin heeft om het af te werken...

t Is zijn eigendom en zolang hij leeft is het zijn keuze om het leeg te laten staan en te laten verkommeren. Er is dus overleg nodig.

Hij zou heus niet het enige kind zijn dat het huis van de ouders bijhoudt om "emotionele" redenen....

Reclame

snoopmax
Topic Starter

#4 , 13 mar 2014 20:17

Wat de leegstand tax betreft , ik denk dat deze omzeild word omdat de telefoon daar aangesloten blijft en de post komt er ook nog steeds toe ......

Ik en mijn vader praten niet meer met elkaar , er is teveel gebeurd ......

Ikzelf ben getrouwd en heb grote kinderen ..... En wat de emotionele waarde betreft , daar geloof ik niet in aangezien hij alles zou doen om mij te pesten en mij niets te gunnen.

Bestaat er niets hoe ik kan te weten komen of er niets afgesproken geweest is zodat mijn vader nooit het huis kan verkopen of verhuren zonder mij ? Ik ben al bij een notaris geweest maar die zegt dat hij niets vind .....

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mar 2014 10:22

Wat de leegstand tax betreft , ik denk dat deze omzeild word omdat de telefoon daar aangesloten blijft en de post komt er ook nog steeds toe ......

.....
Dat alleen is niet voldoende om de leegstand taks te ontlopen. Er dient iemand gedomicilieerd te zijn en er dient ook een werkelijk verbruik van de nutsvoorzieningen beween te worden.
Als het gebouw zo vervalt eens aan de gemeente vragen een woningonderzoek te doen.

Het begrip leegstand is nauw verbonden met de bestemming die aan het pand werd gegeven.

Leegstand van een woning

Een woning staat leeg wanneer deze gedurende 12 opeenvolgende maanden niet dient tot huisvesting van een gezin of alleenstaande. Wanneer u het bewijs kunt leveren van een effectief en niet-occasioneel gebruik van het pand, wordt deze functie bij wijze van uitzondering gelijkgesteld met de woonfunctie.

Leegstand van een gebouw

Een gebouw staat leeg als meer dan 50% van de totale vloeroppervlakte niet effectief gebruikt wordt gedurende tenminste 12 opeenvolgende maanden.

Een nieuw gebouw en/of woning wordt als leegstaand beschouwd wanneer dat gebouw en/of die woning 7 jaar na afgifte van de stedenbouwkundige vergunning nog steeds niet effectief wordt gebruikt.

In sommige gevallen wordt een gebouw opgesplitst in delen, bv. bij leegstaande appartementen boven winkels. Hier wordt de winkel aanzien als een deel van het pand dat wordt aangewend voor commerciële doeleinden. Een winkel staat dus leeg als minder dan 50% van de vloeroppervlakte benut wordt. De appartementen op de verdiepingen worden als woningen gekwalificeerd. Deze verdiepingen moeten dus ofwel gebruikt worden in overeenstemming met de woonfunctie, ofwel moet worden bewezen dat ze effectief en niet-occasioneel in gebruik zijn.

Sirkii

#6 , 14 mar 2014 19:26

Ik en mijn vader praten niet meer met elkaar , er is teveel gebeurd ......

Ikzelf ben getrouwd en heb grote kinderen ..... En wat de emotionele waarde betreft , daar geloof ik niet in aangezien hij alles zou doen om mij te pesten en mij niets te gunnen.

Bestaat er niets hoe ik kan te weten komen of er niets afgesproken geweest is zodat mijn vader nooit het huis kan verkopen of verhuren zonder mij ? Ik ben al bij een notaris geweest maar die zegt dat hij niets vind .....

Uw vader heeft de volle eigendom van dat huis zolang hij leeft. Zolang hij leeft doet hij er mee wat hij wilt. Pas als hij sterft heb je recht op minimaal het voorbehouden gedeelte (de helft als je enige zoon bent) van wat overblijft. Niet leuk maar je kan er niets aan veranderen. Als uw vader gehuwd is of wettelijk samenwoont is het scenario iets anders.

snoopmax
Topic Starter

#7 , 15 mar 2014 11:59

Waarom betaald hij zelf huur terwijl hij zijn huis kan verkopen of verhuren , hier gooit hij tweemaal geld weg .Hier moet toch iets niet kloppen ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”