Wonen in Brazili¨, werken voor België. Hoe?

IneE
Topic Starter

Wonen in Brazili¨, werken voor België. Hoe?

#1 , 13 mar 2014 14:44

Hallo,

Ik ben een Belgische jonge vrouw van 26 die sinds december 2013 definitief naar Brazilië is verhuisd. Ik ben daarmee uitgeschreven uit de Belgische instanties en ingeschreven hier in Brazilië.
Nu heb ik de kans om voor mijn Belgische ex-werkgever een aantal freelance opdrachten uit te voeren. Ik heb echter een aantal vragen over hoe ik dit praktische, legaal en voordelig kan uitvoeren.
Hoe pak ik dit best aan? Hoef ik belastingen te betalen in België of kan ik ervoor opteren deze in Brazilië te betalen? Er bestaat een overeenkomst tussen België en Brazilië om dubbele belastingsheffing te voorkomen.
Moet ik een speciaal statuut aanvragen of volstaat een contractuele overeenkomst tussen mijn opdrachtgever en mezelf?

Heel wat vragen dus.
Alle hulp is welkom!

Groeten,

Ine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2014 18:00

U valt bij mijn weten onder het Braziliaanse recht. U woont niet meer in België en hebt er blijkbaar ook geen belangen meer.
Of komt u elke avond 'overhuis' naar België?

IneE
Topic Starter

#3 , 13 mar 2014 19:03

Neen idd, ik ben volledig woonachtig in Brazilië. Ik heb wel nog een rekening in België die ik eventueel zou gebruiken voor business doeleinden.

Reclame

Franciscus

#4 , 13 mar 2014 19:05

U woont en werkt in Brazilië en vermoedelijk ook uw werkcontract daar afgesloten.

CityBird

#5 , 14 mar 2014 09:35

Hallo,Nu heb ik de kans om voor mijn Belgische ex-werkgever een aantal freelance opdrachten uit te voeren.
Waar voert u deze freelance projecten uit, in België of in Brazilië? Indien deze in België worden uitgevoerd hoeveel dagen per jaar is dit dan?

IneE
Topic Starter

#6 , 14 mar 2014 12:54

De opdracht wordt uitgevoerd in Brazilië, de opdrachtgever is echter Belgisch. Het contract zal wellicht ook in België opgemaakt worden.
Ik heb nog steeds een rekening in België maar ook in Brazilië. Maakt het uit welke rekening ik gebruik voor dit werkdoeleind?

Franciscus

#7 , 14 mar 2014 13:28

Waar is uw arbeidscontract of ander contract als zelfstandige geregistreerd.
Waar maakt u ( als freelancer) de factuur op?
Waar bent u als zelfstandige ingeschreven Belgisch of Braziliaans ondernemingsnummer?

IneE
Topic Starter

#8 , 14 mar 2014 14:07

Officiëel is er nog niets geregistreed. Als ik me als zelfstandige zou registereren zou ik dit in Brazilië doen.
Hoef ik me echter als zelfstandige te registeren? Is een contract tussen mijn opdrachtgever en mezelf niet voldoende?

Franciscus

#9 , 14 mar 2014 21:25

Ofwel bent u werkNEMER van een Belgische firma.
Ofwel bepaald u als freelancer zelf uw werkactiviteiten door voor verschillende firma's te werken in Brazilië
Als u alleen voor uw ex werkgever zou werken dan bent u schijnzelfstandige en in feite werknemer.
Hoe u dat in Brazilië regelt is uiteraard uw zaak hou er wel rekening mee dat u geen sociale rechten opbouwt in België.

j.demoor

#10 , 16 mar 2014 08:08

“Art.3.(aj. 2014) De rijksinwoners zijn onderworpen aan de personenbelasting.”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

‘Ik ben een Belgische jonge vrouw van 26 die sinds december 2013 definitief naar Brazilië is verhuisd’

U bent geen rijksinwoner en dus niet onderworpen aan de personenbelasting in België.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”