rechten huurder tov. onderhuurder

TobyL
Topic Starter

rechten huurder tov. onderhuurder

#1 , 13 mar 2014 10:14

Beste,

ik zocht reeds in het forum naar een antwoord op m'n vraag maar vond het niet meteen.

Ik huur en huis, heb een contract met de eigenaar en deel het huis met vier andere mensen, die allen gedomicileerd zijn op dit adres. Mijn medebewoners hebben geen contract met mij of met de verhuurder, maar alles is mondeling overeengekomen met mij (de verhuurder heeft mij toestemming gegeven om onder te verhuren). De onderhuurders betalen aan mij maandelijks een deel van de huur en ik betaal de totale huursom aan de eigenaar.

We willen echter dat één persoon het huis verlaat, maar deze persoon weigert dit.

Ik heb hem eind vorige maand een mondelinge 'opzeg' gegeven en gevraagd om het huis te verlaten tegen 1 april.

Kan ik de persoon effectief de toegang tot de woning ontzeggen ná 1 april, gezien er geen schriftelijk contract is? Of welke regels zijn van toepassing? De persoon stortte wel maandelijks de huur op m'n rekening en staat ingeschreven op mijn adres, dus dit speelt waarschijnlijk niet in mijn voordeel?

Erg bedankt voor enige toelichting!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 13 mar 2014 16:49

Als hij bewijs heeft van betalingen van de huur, en zijn adres staat er zal je deze niet zomaar de toegang kunnen ontzeggen. Onderverhuur met een mondeling contract is het zelfde of er een contract is.
huurwet 2013 :
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#3 , 13 mar 2014 19:29

vier andere mensen, die allen gedomicileerd zijn op dit adres
Domicilie, wordt dus vredegerecht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2014 20:09

Gezien geen contract is het een bezetting ten bede ....
Eerst de ze persoon aangetekend in gebreke stellen en dan naar vrederechter via procedure
verzoening/dagvaarding
hier eens lezen
onder nuttige documenten in deze rubriek
https://rapidshare.com/files/274432412/ ... Ger_W_.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken

#5 , 13 mar 2014 20:33

Gezien geen contract is het een bezetting ten bede ....
Eerst de ze persoon aangetekend in gebreke stellen en dan naar vrederechter via procedure
verzoening/dagvaarding
hier eens lezen
onder nuttige documenten in deze rubriek
https://rapidshare.com/files/274432412/ ... Ger_W_.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit schrijft TS : De persoon stortte wel maandelijks de huur op m'n rekening en staat ingeschreven op mijn adres.

Als ze bewijs hebben van huurbetalingen, en deze zijn ontvangen en aanvaard is er een verhuring, en is er een modelinge huurovereenkomst.

“De overhandiging van een huurwaarborg is geen wezenlijk bestanddeel van een huurovereenkomst. De huurovereenkomst komt tot stand door een loutere wilsovereenstemming van de huurder en verhuurder nopens de essentiële bepalingen, met name het verhuurde goed, de prijs en de duur. Inontvangstneming van een voorschot tegen afgifte van een kwitantie geldt als buitengerechtelijke bekentenis van het bestaan van een mondelinge huurovereenkomst.”
Zie: Vred. Halle 19 januari 2005, Huur 2005, 144.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 13 mar 2014 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#6 , 13 mar 2014 20:40

als daar het woord huur staat ....inderdaad... maar voor de rest blijft dat hetzelfde.
Hangt af van de 'reden' waarom ze een einde willen maken aan de overeenkomst.
Want dat staat ook niet vermeld... en dat moet een serieuze reden zijn.

sloeberken

#7 , 13 mar 2014 20:45

Heb vorig jaar zo een zaak gehad met mijn zoon tegen verhuurder, en verhuurder heeft een fikse schadevergoeding mogen betalen, en er was ook geen huurcontract zelfs geen domicilie.

De rede als je samen woont moet je dat inschatten. Bij de vrederechter tellen enkel bewijzen.

Franciscus

#8 , 13 mar 2014 21:08

serieuze redenen betrokkene heeft een wietplantage op zijn kamer, pleegt diefstallen heeft een medehuurder verkracht en van dit alles is PV opgesteld
Niet serieuze redenen betrokkene snurkt, doet de afwas niet, betaalt steeds na lang zagen...
En dat alles via bewijzen dus AS 'en aan betrokkene ..enz enz

TobyL
Topic Starter

#9 , 14 mar 2014 10:33

Bedankt voor de reacties.
Mijn vermoeden werd bevestigd vrees ik: veel kan ik niet doen.

Alhoewel ik als onderverhuurder wel vrij ben om de huurprijs op te trekken binnen de redelijke grenzen veronderstel ik...

Vredegerecht en dergelijke gaat me te ver, ik hoop dat de andere persoon alsnog inbindt!

mava105

#10 , 14 mar 2014 10:57

Alhoewel ik als onderverhuurder wel vrij ben om de huurprijs op te trekken binnen de redelijke grenzen veronderstel ik...
Kan je ook niet. Enkel een indexatie is toegelaten op de verjaardag van het contract. Of tenzij je grote verbeteringswerken zou uitvoeren aan het pand, maar gezien je zelf huurder bent zal dat wel niet gebeuren.

sloeberken

#11 , 14 mar 2014 11:04

TobyL ik denk dat je zoals ik het versta, best in onderling overleg goede afspraken maakt en dit vastlegt in een klein geschreven contract. Zodat iedereen weet waar hij zich moet aan houden.

Franciscus

#12 , 14 mar 2014 21:37

https://rapidshare.com/files/220845064/ ... gewest.doc" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen wijzigen in onderhuur.

j.demoor

#13 , 16 mar 2014 08:15

“Art.1. § 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...Deze afdeling is van toepassing op de onderhuur van de in het eerste lid bedoelde woning, aangegaan overeenkomstig artikel 4 van deze afdeling en binnen de grenzen bepaald in hetzelfde artikel...Art.4...§ 2...Met de instemming van de verhuurder mag hij een gedeelte van dat goed onderverhuren op voorwaarde dat het resterende gedeelte tot zijn hoofdverblijfplaats bestemd blijft. Indien het onderverhuurde goed bestemd wordt als hoofdverblijfplaats van de onderhuurder, worden de rechten en verplichtingen van de huurder en van de onderhuurder, wat hun respectieve verhouding betreft, bepaald door deze afdeling, onder voorbehoud van de volgende bepalingen van deze paragraaf...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘We willen echter dat één persoon het huis verlaat, maar deze persoon weigert dit‘

Indien het onderverhuurde goed bestemd werd als zijn hoofdverblijfplaats,dan kan u die huur slechts beëindigen met in achtneming van art.3 van de Woninghuurwet.

Indien verder samenwonen werkelijk onmogelijk werd kan zich bij de vrederechter misschien beroepen op overmacht
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”