Niet getrouwd maar kinderen.

Davy1976
Topic Starter

Niet getrouwd maar kinderen.

#1 , 16 mar 2014 09:16

Hallo,

ik heb nog een vraagje.
Ik woon inmiddels een maand samen met mijn nieuwe vriendin die twee kinderen heeft van 1 en 3 jaar.
Zij en haar ex zitten momenteel in de onderhandelingsfase van de kinderen en de kinderen staan bij ons gedomicilieerd.
Volgens onze advocaat mogen wij in tussentijd van de onderhandelingen de kinderen verder opvoeden naar eigen goeddunken zonder inspraak van de ex.

Om de situatie even te verduidelijken zal ik volgende vermelden:
Wij hebben op dag 1 van ons samenwonen meteen via de advocaat een voorstel gedaan van regeling betreffende de kinderen naar de vader (Hij is niet de biologische vader maar heeft de kinderen wel erkend). In tussentijd zou volgens onze advocaat de vader even alle rechten op inspraak verliezen tot er een overeenkomst bereikt wordt maar tot op heden heeft hij enkel een advocaat genomen (die dit bevestigd) maar blijkbaar nog geen provisie voorzien vermits er geen enkel tegenvoorstel komt. Eens er een tegenvoorstel komt willen wij nadien via de rechtbank via een DNA-test het volledige hoederecht opeisen vermits hij ook nog eens een alcoholicus is en behoorlijk agressief is, eens een van de kinderen even weent moeten ze van hem ook meteen naar bed wat geen opvoeding is.
Hij verwacht wel de kinderen te zien wanneer hij wil en overal alles te mogen beslissen wat volgens onze raadsman niet kan. Tevens hebben we in het eerste voorstel een volledig contactverbod aangevraagd naar hem toe zodat alles via de advocaten geregeld kan worden maar deze regeling lapt hij ook volledig aan zijn laars.

Nu komt het probleem:
Vermits mijn vriendin binnen 10 dagen terug begint te werken zou ik de oudste moeten kunnen gaan afhalen van school, iets wat met een volmacht van de moeder geen enkel probleem mag zijn volgens onze advocaat. Maar de vader is naar de school gegaan om te melden dat enkel hij of de moeder de kinderen mag meenemen, ondanks dat hij zich voorlopig niet in deze zaken zou mogen mengen en nu weigert de school om de kinderen aan mij mee te geven. Ondanks de volmacht.
Onze advocaat zegt van even af te wachten dan ondanks dat we er recht op hebben want een volmacht en bewijs van samenstelling van gezin zou genoeg moeten zijn.

Hoe los ik dit best op vermits mijn vriendin ook avonduren moet werken en ik de kinderen toch moet kunnen gaan afhalen?
Klopt het inderdaad dat wij het recht hebben dit zo te regelen en dat een volmacht en bewijs van samenstelling van gezin genoeg is? Indien dat zo is waar vind ik dit terug in de wet zodat ik het eventueel kan afdrukken en meenemen naar de school zonder dat ik naar de vrederechter moet stappen want deze periode is momenteel al meer dan duur genoeg met een advocaat in dienst? Ik veronderstel dat als ik iets mee kan nemen naar de school om mijn gelijk en recht te staven dat de school er toch niet omheen kan gaan.

Alvast bedankt om me op weg te helpen.
Laatst gewijzigd door Davy1976 op 16 mar 2014 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 mar 2014 10:06

Advocaat maakt u blaasjes wijs. De ouders hebben ten alle tijde samen de taak voor de opvoeding te zorgen, en alle beslissingen dienen door hen genomen te worden.
Wat van tel is, is dat de ex van uw vriendin de vader is, en, tot er een uitspraak is van de rechtbank die anders zou oordelen, inspraak heeft in de opvoeding, en het recht heeft op zijn kinderen te zien.

Zolang de kinderen echter bij uw vriendin verblijven, mag zij wel beslissen over de "dagelijkse" zaken, zoals maaltijden, bedtijd, en wie hen van school komt halen. Als het echter voorkomt dat u er staat, en de vader, de vader wel de kinderen mag meenemen zonder dat u er iets kan tegen doen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2014 10:35

Burgerlijk Wetboek Art. 374.
(§ 1.) Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden.
Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders.

[...]
§ 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind.
Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.
Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen.
De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders

De beide ouders oefenen dus het ouderlijk gezag uit. Als ze het niet eens zijn, bijvoorbeeld over waar het kind verblijft, dan moeten ze zich tot de rechter wenden. Ik zie niet in welke wettelijke bepaling de moeder het recht zou geven van de school te eisen dat ze het kind niet aan de vader meegeven.

Reclame

Davy1976
Topic Starter

#4 , 16 mar 2014 12:03

(§ 1.) Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden.
Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders.

[...]
§ 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind.
Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.
Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen.
De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders

De beide ouders oefenen dus het ouderlijk gezag uit. Als ze het niet eens zijn, bijvoorbeeld over waar het kind verblijft, dan moeten ze zich tot de rechter wenden. Ik zie niet in welke wettelijke bepaling de moeder het recht zou geven van de school te eisen dat ze het kind niet aan de vader meegeven.
De vraag is niet om de vader het kind niet mee te geven, de vraag is kunnen ze MIJ kunnen weigeren het kind mee te geven als de moeder een volmacht geeft en we een bewijs van samenstelling van gezin voorleggen.

Davy1976
Topic Starter

#5 , 16 mar 2014 12:07

[...]

Er word niet geëist het kind niet aan de vader mee te geven, wij vragen enkel dat ikzelf het kind mag gaan afhalen. Hijzelf doet niet de moeite om het te proberen, hij is enkel op school gaan eisen dat ik het kind niet zou mogen gaan halen wat er gewoon op neerslaat dat hij probeert hier de gezinssituatie te ondermijnen zodat de mama vast komt te zitten terwijl ik hele dagen thuis ben (ik ben invalide). Ik ga ook instaan voor de dagelijkse opvoeding vermits opvang niet meer nodig. Maar ook daar is hij onze opzeg van opvang gaan annuleren. Terwijl hij zelf geen enkele tijd in de kinderen stopt.

Ik schrijf hier niets om de vader een hak te zetten maar denk enkel aan het belang van de kinderen en dat zijn er geen schade van ondervinden dat de mama en papa uit elkaar gaan. Dat is het enige waar wij hier aan denken maar op deze manier is dat totaal onmogelijk vermits alles wat de mama beslist teniet wordt gedaan door de vader gewoon om de mama vast te zetten.
Trouwens, het enige wat veranderd is aan zijn rechten is dat hij alles via onze advocaat moet regelen en niet rechtstreeks via de mama omdat er altijd een hoop agressieve praat bijkomt en geschreeuw van zijn kant uit, nog maar te zwijgen van de dreigementen. De kinderen interesseren hem niet echt, het is de mama die hem interesseerd en die hij op alle mogelijke manieren wil vast zetten.

scorpioen

#6 , 16 mar 2014 12:53

Ik denk dat ook Turaki uw vraag dan verkeerd begrepen heeft.

Als de vader de kinderen zelf niet komt halen, kan hij er zich niet tegen verzetten dat die aan u worden afgegeven.

Franciscus

#7 , 16 mar 2014 17:07

U hebt de volmacht.
Maar als de vader DAAR staat kan hij de kinderen wel meenemen.
Bij niet akkoord dient men naar de jeugdrechter te gaan.

Uw vriendin kan maandag best mee naar school gaan en daar directie te spreken vragen.
- nogmaals bevestigen dat kinderen bij haar gedomicilieerd zijn.
- de volmacht aan u.
- dat vader naar de jeugdrechter moet indien hij met iets niet akkoord is.
- dat als de vader NIET aan de schoolpoort staat de kinderen dan IN de school onder VERANTWOORDELIJKHEID van de school blijven tot vader ze is komen ophalen.
Hopelijk heeft de school de nodige contactgegevens van de vader en dienen ze maar met hem contact op te nemen.
- dat ze bij het niet ophalen van de kinderen de politie maar dienen in te schakelen om de kinderen op te halen en deze zullen hen dan wel aan de moeder overdragen.
- dat de school de rekening van de overuren maar naar de vader stuurt want dat zij als moeder die het dagelijks gezag heeft u volmacht heeft gegeven met afschrift aan de school.
-Politie zal van het niet ophalen door de vader wel tenminste een melding maar in feite een POS PV dienen op te stellen.
Zolang er geen vonnis is beslist diegene die de kinderen onder zijn hoede heeft.

Davy1976
Topic Starter

#8 , 16 mar 2014 20:12

U hebt de volmacht.
Maar als de vader DAAR staat kan hij de kinderen wel meenemen.
Bij niet akkoord dient men naar de jeugdrechter te gaan.

Uw vriendin kan maandag best mee naar school gaan en daar directie te spreken vragen.
- nogmaals bevestigen dat kinderen bij haar gedomicilieerd zijn.
- de volmacht aan u.
- dat vader naar de jeugdrechter moet indien hij met iets niet akkoord is.
- dat als de vader NIET aan de schoolpoort staat de kinderen dan IN de school onder VERANTWOORDELIJKHEID van de school blijven tot vader ze is komen ophalen.
Hopelijk heeft de school de nodige contactgegevens van de vader en dienen ze maar met hem contact op te nemen.
- dat ze bij het niet ophalen van de kinderen de politie maar dienen in te schakelen om de kinderen op te halen en deze zullen hen dan wel aan de moeder overdragen.
- dat de school de rekening van de overuren maar naar de vader stuurt want dat zij als moeder die het dagelijks gezag heeft u volmacht heeft gegeven met afschrift aan de school.
-Politie zal van het niet ophalen door de vader wel tenminste een melding maar in feite een POS PV dienen op te stellen.
Zolang er geen vonnis is beslist diegene die de kinderen onder zijn hoede heeft.
Hallo Franciscus,

nogmaals dank bij je hulp :)

Het probleem ligt er nu in dat de vader momenteel door onze en zijn eigen advocaat is gevraagd afstand te houden van de kinderen tot na de regeling.
Wij zijn vorige donderdag op de school geweest en daar weigeren ze mee te werken doordat de vader heeft vermeld dat ik de kinderen niet zou mogen gaan ophalen, ondanks wat de moeder zegt. Hoe kan ik op wettelijke manier de school dwingen de wet te volgen? Ik heb nog maar een week eer ze moet beginnen werken en we beginnen echt wanhopig te worden ervan want het is gewoon een persoonlijke vendetta tegen mij een mijn vriendin waarin voor hem de kinderen geen enkele rol spelen.

De vader zou zelfs indien hij wil de kinderen niet kunnen gaan halen want hij is niet in bezit van een eigen wagen nu. Dan zouden de kinderen van 1 en 3 jaar 1,5km moeten wandelen wat ook niet verantwoord is.

PS: Veranderd het feit dat ze feitelijk samenwonend waren vroeger iets aan de zaken? Ze zijn nooit wettelijk samenwonend geweest.

Franciscus

#9 , 16 mar 2014 20:44

Neen, hij is de vader dus hij kan wel zijn 'veto' stellen
maar zoals reeds geschreven
- er is geen vonnis dus is het de ouder die het kind bijhoudt verantwoordelijk.
Zoals scorpioen heeft geschreven neemt die dus ook de beslissingen.
Als vader vindt dat niemand anders dan uw vriendin de kinderen mag komen halen dan moet hij dat maar doen.
Als hij daar niet is dan bepaald uw vriendin wie of wat er met de kinderen gebeurd - als de vader niet akkoord is kan hij zich tot de rechtbank wenden.
Het FEITELIJK ouderlijk gezag is nu in handen van uw vriendin en die bepaald dus wat er gebeurd.
Uw vriendin heeft maandagmorgen de mogelijkheid dat wat scorpioen heeft geschreven en wat ik heb geschreven aan de directie mee te delen.
Als de school onderdeel is van een koepel kan daar ook eens contact mee worden opgenomen of wanneer uw vriendin in de school is dat ze dan haar advocaat eens belt ( best op voorhand afspreken)
zodat deze eens wat uitleg kan geven aan de directie.

Volgende omzendbrieven zijn van toepassing.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/formuliere ... genbis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”