nalatenschappen

elkevdv
Topic Starter

nalatenschappen

#1 , 18 mar 2014 20:57

Ik heb twee hypothetische voorbeelden die ik graag verduidelijkt wil hebben.

1/
Moeder is overleden; enkel echtgenoot en zoon zijn erfgenamen.
Er is een testament waarin staat dat de zoon de volledige eigendom van de bankrekening verkrijgt.
Er is ook een huwelijkscontract waarin staat dat de echtgenoten getrouwd zijn onder het stelsel scheiding van goederen.
Is het correct als ik besluit dat de echtgenoot voor 1/2 in volle eigendom en 1/2 in vruchtgebruik erft en de zoon 1/2 in naakte eigendom erft?

2/
Moeder is overleden; enkel echtgenoot en 2 kinderen zijn erfgenamen.
Er is een huwelijkscontract waarin staat dat de echtgenoten gehuwd zijn onder het stelsel van scheiding van goederen.
Kan ik stellen dat de nalatenschap toekomt aan de langstlevende echtgenoot, voor 1/3 in volle eigendom en 2/3 in vruchtgebruik en aan de kinderen elk voor 1/3 in naakte eigendom?

Alvast bedankt voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
elkevdv
Topic Starter

#2 , 19 mar 2014 07:34

Niemand een idee?

KimSe

#3 , 19 mar 2014 09:09

Bij stelstel van scheiding van goederen erf de langstlevende enkel het vruchtgebruik op het eigen vermogen van de eerststervende, tenzij bepalingen in het huwelijkscontract (gifte onder levenden) hier anders zouden bepalen.

In de eerste situatie zou de zoon dus de volledige naakte eigendom van het eigen vermogen van moeder erven, terwijl vader het vruchtgebruik behoudt.

In de 2e situatie erven de 2 kinderen elk 1/2 naakte eigendom en vader opnieuw het vruchtgebruik.

Reclame

wanton

#4 , 19 mar 2014 11:13

Stelsel scheiding van goederen : iedere partner heft zijn eigen vermogen. De overlevende houdt dat , als één partner overlijdt. Slechts diens vermogen komt in de nalatenschap. Zelfs als in een testament staat dat de zoon de volle eigendom krijgt , moet de vader daar mee akkoord gaan. Want die verkrijgt wettelijk het volledige vruchtgebruik , maar ook niet meer dan dat.
Situatie 1 : vader behoudt zijn vermogen en krijgt vruchtgebruik op deel van moeder. Zoon bekomt blote eigendom van moeders vermogen.
Situatie 2 : vader erft enkel vruchtgebruik , kinderen verdelen blote eigendom in gelijke delen. Vader houdt volle eigendom over zijn vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elkevdv
Topic Starter

#5 , 19 mar 2014 13:17

In situatie 1 ben ik wel vergeten te melden dat er een schenkingsakte onder echtgenoten is gebeurd waarin is opgenomen dat zij de grootste delen in volle eigendom als in vruchtgebruik aan haar echtgenoot schenkt.
Klopt mijn redenering dan: ½ in volle eigendom en ½ in vruchtgebruik en aan haar kind voor ½ in naakte eigendom.

KimSe

#6 , 19 mar 2014 13:53

Dan klopt uw redenering inderdaad...
maar een testament ten voordele van de zoon?
En anderzijds een gifte onder levenden ten voordele van de man?

wanton

#7 , 19 mar 2014 15:35

Die combinatie kan dan wel. Zij beperkt het vruchtgebruik tot de gezinswoning, wat wettelijk mogelijk is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”