Vraag van werkgever

SorVer
Topic Starter

Vraag van werkgever

#1 , 19 mar 2014 13:07

Mij is gevraagt of ik het volgende uit wilde zoeken:

Het gaat erom dat mijn werkgever de vraagt stelde: 'Mag ik regelen dat wanneer ze (de operationele medewerkers) een gereedschap kwijtraken uit een door mij beschikbaar gestelde gereedschapskist, de kist voor €125,- overnemen, de kist wordt dan van hen en dan wens ik ze er veel plezier mee.
De vraag komt voort uit het feit dat de mannen van de werkvloer vaak gereedschap kwijtraken en dit een aanzienlijke kostenpost aan het worden is. We willen dit als preventie instellen. Bij schade zal mijn werkgever gewoon het gereedschap vervangen, geen probleem. het gaat dus echt om het verliezen van gereedschap.

Na onderzoek ben ik gestuit op artikel 19 van de arbeidsovereenkomsten wet die stelt dat de werknemer niet verantwoordelijk is voor beschadegingen of de sleet toe te schrijven aan het regelmatige gebruik van het voorwerp, noch voor het toevallige verlies ervan.

Kan ik dus hieruit concluderen dat het niet mag wat mijn werkgever wil, of is er een mogelijkheid?

Graag hoor ik van jullie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2014 14:36

Er zijn beroepen waar de werknemer zelf zijn klein gereedschap zelf koopt en die krijgen daarvoor elke maand een vergoeding voor !
En dan denk ik aan uitbeners, houtbewerkers, metsers, passwerkers (enkel hun fijn meetgereedschap) enz...

Als dit voor alle beroepen zo is, of kan zijn dit is me niet bekend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SorVer
Topic Starter

#3 , 19 mar 2014 14:44

Bedankt voor je reactie.

De situatie die ik probeerde te schetsen is enkel net wat anders ben ik bang. De medewerkers krijgen in eerste instantie gewoon hun gereedschapskist aangeboden door de werkgever. Alleen door de vele vermissingen van gereedschappen uit kisten vraagt de werkgever zich af of hij bij vermissing de kist verplicht kan laten overnemen door de werknemer, waardoor de kist dan van hem wordt (zonder het kwijtgeraakte gereedschap uiteraard)

Reclame

Franciscus

#4 , 19 mar 2014 15:00

Werkgever kan perfect bij aanvang laten aftekenen voor het gereedschap... met vb een ingegraveerd nummer.
Was bij ons zo en bij verlaten bedrijf diende we alles terug te geven.
Was er iets defect ==werd het vervangen tegen het defecte item.
Was het verloren werd gekeken of er iets fout was gebeurd .. geen fout vervanging wel fout een van de sancties die voorzien was in het arbeidsreglement.

Turaki

#5 , 19 mar 2014 15:12

Neen, wat uw werkgever wil kan niet. De werkgever moet voor het werkmateriaal zorgen.

Verlies van materiaal valt (meestal) onder de term "kleine fout", en is ten laste van de werkgever. Indien de kleine fout echter 'gewoonlijk', dus vaak voorkomt, kan de werknemer wel aansprakelijk gesteld worden.

Meer info:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3580" onclick="window.open(this.href);return false;

SorVer
Topic Starter

#6 , 19 mar 2014 15:16

Turaki, bedankt voor je bericht.

Uiteraard zorgt mijn werkgever voor materiaal. Het deel dat u beschrijft 'de kleine fout die gewoonlijk wordt'.. daar gaat het heen.
Het enige wat ik echter heb gevonden is werknemersaansprakelijkheid met betrekking tot schade van materiaal, bij bewust en/of roekeloos gedrag, niets over verlies!

Maar ik ga de site doorkijken, wie weet wat ik ermee kan.. nogmaals bedankt

Turaki

#7 , 19 mar 2014 15:20

Ik denk dat u dit verkeerd gelezen heeft. Site spreekt van schade in het algemeen, en financiële schade berokkend aan de werkgever (kosten vervanging materiaal door verlies) is ook schade.

SorVer
Topic Starter

#8 , 19 mar 2014 15:31

U heeft gelijk. In dat geval kan ik het artikel toch toepassen en een clausule opstellen.

Bedankt voor de reacties

j.demoor

#9 , 21 mar 2014 08:26

“Art.20.De werkgever is verplicht :... 7° als een goed huisvader te zorgen voor het arbeidsgereedschap dat aan de werknemer toebehoort alsmede voor de persoonlijke voorwerpen welke door deze laatste in bewaring moeten worden gegeven; in geen geval mag de werkgever dat arbeidsgereedschap of die persoonlijke voorwerpen weigeren terug te geven.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Hieruit kan afgeleid worden dat de werknemer wettelijk kan tewerk gesteld worden met arbeidsgereedschap dat de werknemer toebehoort.

Mijns inziens dient dit echter opgenomen te zijn in de arbeidsovereenkomst of in het arbeidsreglement.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 21 mar 2014 09:31

U heeft gelijk. In dat geval kan ik het artikel toch toepassen en een clausule opstellen.

Bedankt voor de reacties
oppassen, de fout moet bij de werknemer liggen. Bij verlies van materiaal op een werf is dat niet zo vanzelfsprekend. Materiaal kan ook gestolen worden door derden, kan kapot gaan, ... Het is de werkgever die de fout moet bewijzen. Bovendien kan er geen verkoop gebeuren van materiaal tegen een voorafbepaalde prijs, het is de schade (na afschrijving, ...) die moet vergoed worden.

Bovendien moet u bewijzen dat de werkgever de kist afgegeven heeft, dat de werknemer dus afgetekend heeft voor ontvangst.

Turaki

#11 , 21 mar 2014 09:32

Hieruit kan afgeleid worden dat de werknemer wettelijk kan tewerk gesteld worden met arbeidsgereedschap dat de werknemer toebehoort.
Kan, maar niet verplicht. De werkgever is namelijk verplicht om te voorzien in de benodigde hulpmiddelen en materialen (art 20, 1° van dezelfde wet).

de reden

#12 , 21 mar 2014 11:10

het wordt aanvaard dat de werknemer werkt met zijn eigen handgereedschap en de werkgever hiervoor een forfaitaire (onkosten)vergoeding betaald
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”