Mij is gevraagt of ik het volgende uit wilde zoeken:
Het gaat erom dat mijn werkgever de vraagt stelde: 'Mag ik regelen dat wanneer ze (de operationele medewerkers) een gereedschap kwijtraken uit een door mij beschikbaar gestelde gereedschapskist, de kist voor €125,- overnemen, de kist wordt dan van hen en dan wens ik ze er veel plezier mee.
De vraag komt voort uit het feit dat de mannen van de werkvloer vaak gereedschap kwijtraken en dit een aanzienlijke kostenpost aan het worden is. We willen dit als preventie instellen. Bij schade zal mijn werkgever gewoon het gereedschap vervangen, geen probleem. het gaat dus echt om het verliezen van gereedschap.
Na onderzoek ben ik gestuit op artikel 19 van de arbeidsovereenkomsten wet die stelt dat de werknemer niet verantwoordelijk is voor beschadegingen of de sleet toe te schrijven aan het regelmatige gebruik van het voorwerp, noch voor het toevallige verlies ervan.
Kan ik dus hieruit concluderen dat het niet mag wat mijn werkgever wil, of is er een mogelijkheid?
Graag hoor ik van jullie