pensioen

haas
Topic Starter

pensioen

#1 , 24 mar 2013 12:08

Als 61 jarige samenwonende met 38jaren gemengde loopbaan(25 j zelfstandige en 13 jaar arbeider) zou ik als ik tot 65 jaar werk ook maar recht hebben op minimum.
As ik nu stop(het zou kunnen) heb ik kleinere uitkering.
Maar heb ik dan nog recht op het minimum als ik 65 jaar ben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 24 mar 2013 14:23

Geachte,

Eerst en vooral dient u het onderscheid te maken tussen een minimumpensioen op basis van loopbaan en de Inkomensgarantie voor Ouderen.

Het gewaarborgd minimumpensioen wordt u gewaarborgd indien u minstens 2/3de loopbaan bewijst en naar rato van uw loopbaanbreuk berekend. Is niet afhankelijk van andere bestaansmiddelen.

De IGO is slechts toekenbaar vanaf de 1ste van de maand volgend op de 65ste verjaardag en er wordt rekening gehouden met bestaansmiddelen, pensioen, inkomen uit arbeid, afstand van onroerende goederen gedurende 10 jaar voorafgaand aan de ingangsdatum, eigendommen.....

Ik zou zeker niet stoppen voor 01.01.2014 gezien per 01.01.2014 de malus van vermindering wegens vervroeging bij de zelfstandigen wordt afgeschaft.

Eenmaal op pensioen is de Belgische loopbaan afgesloten en wijzigt op zich dan ook niet meer.

Eenmaal 65 jaar kan u rechten openen op een IGO (Inkomensgarantie voor Ouderen) als u voldoet aan de voorwaarden van bestaansmiddelen, verblijft en nationaliteit.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

feha1060

#3 , 17 feb 2014 16:10

Wat verstaat men onder "bestaansmiddelen" ? Hoe gaat men die kontroleren alvorens een IGO toe te kennen. Wat gebeurt er als men in Eigen woonst leeft ? Hoe kan men bankrekeningen van de aanvrager gaan controleren ??
Is er iemand die hier op een duidelijk antwoord heeft ? Met dank.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 17 feb 2014 19:46

Geachte,

http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/ben ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Via deze hyperlink vind je een antwoord op je vraag.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

wanton

#5 , 17 feb 2014 19:52

Om de bestaansmiddelen te bepalen , wordt vertrokken van de inkomsten van een bepaald iemand. Het vermogen van betrokkenen speelt daarbij geen rol. Om latere problemen te vermijden is het wel aangeraden 'alles' te vertellen.
Onder bestaansmiddelen worden verstaan alle - al dan niet belastbaar- inkomsten en opbrengsten , lonen , renten, pensioenen, vergoedingen , fooien , onderhoudsgelden enz. Daarbij ook vb. een wezenvergoeding of een betaling van een verzekering , reële inkomsten uit roerende en onroerende goederen. Voor de eigen woning wordt het geïndexeerde KI meegeteld. Voor een verhuurde woning : 60 % van de ontvangen huur. Voor beroepsinkomsten , roerende en diverse inkomsten komt 80 % in aanmerking.
Wordt niet aanzien als bestaansmiddelen :
- onderhoudsuitkeringen aan kinderen tot 2990 €
- geboortepremie, gezinsbijslag , studiebeurzen
- wettelijke toelagen aan personen meet handicap + 66 %
- bezoldigingen bij een studentenovereenkomst ad 2490 €
- ontvangen erfenissen of schenkingen. De intresten daarvan weer wel.

De netto bestaansmiddelen is iets heel anders dan het netto belastbaar inkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mathieu Rutten

#6 , 17 feb 2014 20:50

Geachte heer Wanton,

Het lijkt me raadzaam dat u eerst eens de website van de Rijksdienst voor Pensioenen raadpleegt. De link werd u reeds opgegeven. Verder zou ik betrokkene willen verwijzen naar de spreekuren hetzij van de pensioendienst binnen zijn gemeente, of de zitdag van de Rijksdienst voor Pensioenen in de gemeente of op het provinciaal kantoor. De info is immers niet correct.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

wanton

#7 , 17 feb 2014 22:55

Hallo Mathieu , sorry. We waren terzelfdertijd bezig met onze berichten. Ik wist niet dat er per 1 januari veel veranderd is. Ik ben voortgegaan op de info in de belastingalmanak van 2013 , waar er ook een heel hoofdstuk wordt aan gewijd. Ik zie dat vooral de ontvangen huur van onroerend goed niet meer meetelt. Dat was vorig jaar volgens een mij bekend geval de struikelblok. Bedankt!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

feha1060

#8 , 24 mar 2014 08:16

Met dank voor uw antwoorden. Liggende kapitalen worden ook mee gerekend . Maar hoe weet de Rijksdienst van Pensioenen hoeveel dit is.
Mogen zij dat aan de bank vragen ?

zibarrie

#9 , 24 mar 2014 21:14

Met dank voor uw antwoorden. Liggende kapitalen worden ook mee gerekend . Maar hoe weet de Rijksdienst van Pensioenen hoeveel dit is.
Mogen zij dat aan de bank vragen ?
Het is redelijk simpel, eens men een onderzoek start en u bent geïnteresseerd om mee te werken moet u:

- alles aangeven op erewoord;
- een document ondertekenen waarbij u de toestemming geeft aan de rijksdienst om alle info op te vragen, dus ook bij uw bank
of uw bank die info zal geven is een andere zaak.

Geeft u, of uw bank, die info niet, wordt de IGO geweigerd.

Terug naar “Pensioenen”