aanmaningskosten

kr=10
Topic Starter

aanmaningskosten

#1 , 16 feb 2008 11:12

Geachte,

Ik heb een aanmaningsbrief gekregen wegens het niet-betalen van een factuur. Er wordt me vriendelijk gevraagd de oorspronkelijke factuursom te betalen + aanmaningskosten (14 EUR). Echter, ik heb nooit een factuur gekregen, dus ik had helemaal geen weet van een te betalen som. Ik kan ook helemaal niet bewijzen dat ik geen brief heb gekregen, of is het aan hen om te bewijzen dat ik wel degelijk de factuur heb gekregen?

Dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 16 feb 2008 13:36

Geachte,

Ik heb een aanmaningsbrief gekregen wegens het niet-betalen van een factuur. Er wordt me vriendelijk gevraagd de oorspronkelijke factuursom te betalen + aanmaningskosten (14 EUR). Echter, ik heb nooit een factuur gekregen, dus ik had helemaal geen weet van een te betalen som. Ik kan ook helemaal niet bewijzen dat ik geen brief heb gekregen, of is het aan hen om te bewijzen dat ik wel degelijk de factuur heb gekregen?

Dank!
Beetje FLAUW argument, niet?

U weet toch wanneer de vervaldagen van uw facturen zijn?
U had toch ook eventjes kunnen informeren en vragen waar die factuur bleef?

Moest men U (wel) een factuur opsturen?

Ik krijg jaarlijks een afrekening van bv. De Antwerpse WaterWerken, idem bij Electrabel.
Mocht(en) mijn domiciliëring(en), tot betaling van de voorschotten, niet doorgaan zou ik ook wel een rappel(inc. aanmaningskosten) in de bus krijgen.

Diogenes
Contacteer: Website

#3 , 19 feb 2008 17:59

Geachte,

Dank!
Is deze factuur uitgeschreven in het kader van een handelsactiviteit of ontving U deze gewoon als particulier?

Het is alleszins vaststaande cassatierechtspraak dat de datum van ontvangst van een factuur zelfs in handelszaken (waar factuurprotest zeer strikt beoordeeld wordt) door de afzender moet bewezen worden. Indien U nooit een factuur hebt gekregen, bent U uiteraard niet gehouden aanmaningskosten te betalen.

Hetgeen ik U aanraad is de factuurhoofdsom te betalen (indien U deze niet betwist) en een email/fax/aangetekende brief te versturen dat U de factuur nooit ontvangen heeft.

Reclame

Terug naar “Archief”