Erfenis huis

ellietje
Topic Starter

Erfenis huis

#1 , 25 mar 2014 15:00

Mijn moeder is overleden en mijn vader wil nu het huis verkopen.
Ik heb nog één zus en zij zou het graag kopen.
Hoe kan het nu eerlijk verlopen dat mijn vader niet onder de vraagprijs verkoopt.
En ook hebben wij recht op ons deel of gaat het volledige bedrag naar mijn vader.
Ze waren getrouwd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 25 mar 2014 15:08

in principe zal bij verkoop de koopsom verdeeld worden.
Wat de waarde betreft, zou je kunnen voorstellen om de woning te laten schatten en de schattingsprijs te hanteren...

Sirkii

#3 , 25 mar 2014 20:56

Hangt er van af : Als ze voor 1981 getrouwd waren zonder huwelijkskontrakt dan gaat de volledige verkoopsom naar de vader (die "er mee doet wat hij wil") Na z'n overlijden zou je dan wel kunnen proberen aantonen dat je zus te veel gekregen heft maar da's niet evident. In deze situatie kan de vader autonoom handelen.

Als ze na 1981 getrouwd waren (of een huwelijkskontrakt met keuzebeding hadden of ...) dan werd bij het overlijden van uw moeder de naakte eigendom ge-erfd door u en je zus en behield je vader het vruchtgebruik. In dat geval wordt de verkoopprijs verdeeld als volgt : resterende waarde vruchtgebruik voor de vader. naakte eigendom elk de helft. Als je in deze situatie bent heb je bij't overlijden van je moeder successierechten op de naakte eigendom betaald. Je moet dan wel alledrie tekenen om te verkopen.

Uw vader zou dit best openhartig met jou en je zus bespreken. Verkoopprijs volgens schatting is de beste aanpak.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 mar 2014 21:02

Als ze voor 1981 getrouwd waren zonder huwelijkskontrakt dan gaat de volledige verkoopsom naar de vader (die "er mee doet wat hij wil") Na z'n overlijden zou je dan wel kunnen proberen aantonen dat je zus te veel gekregen heft maar da's niet evident. In deze situatie kan de vader autonoom handelen.

Klopt niet! Het huis is al voor de helft -in blote eigendom- van de kinderen. Of volledig (in blote eigendom) indien het enkel eigendom was van de moeder.
Indien huis enkel van vader is dan is hij nog steeds 100 percent volledige eigenaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”