schadevergoeding

maugham
Topic Starter

schadevergoeding

#1 , 17 feb 2008 16:01

Ik ben eigenares van een huurwoning; gezien ik studente ben en niet veel tijd heb, heeft mijn oma het huurcontract voor mij ondertekend; ze had toen ook het vruchtbegruik over de huurwoning maar heeft er ondertussen al afstand van gedaan; een paar weken geleden zijn de huurders vertrokken en ze hebben een ware ravage achtergelaten, met 30.000 euro zal de schade aan de woning, de stalling, de tuin enz niet te betalen zijn;ongelooflijk, puur vandalisme; kan ik nu bij de vrederechter als eigenares van de woning schadevergoeding opeisen van die huurders; het is toch mijn woning en ik ben studente en kan ook kosteloze rechtspleging krijgen; mijn oma wil niet procederen, ze wil geen geld steken in een proces betreffende een woning die haar eigendom niet is, ze is trouwens ok al 80 jaar.Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#2 , 18 feb 2008 15:18

uiteraard kan U aanspraak maken op schadevergoeding.

Belangrijk is evenwel te weten of er een plaatsbeschrijving bij intrede gebeurde.

Een procedure voor de Vrederechter zou u best opstarten en de aanstelling van een gerechtsdeskundige.

Ervaring leert mij dat u best een advocaat raadpleegt!

mvg,

Pieter Verherstraeten

Lex

#3 , 18 feb 2008 18:44

Ik ben eigenares van een huurwoning; gezien ik studente ben en niet veel tijd heb, heeft mijn oma het huurcontract voor mij ondertekend; ze had toen ook het vruchtbegruik over de huurwoning maar heeft er ondertussen al afstand van gedaan; een paar weken geleden zijn de huurders vertrokken en ze hebben een ware ravage achtergelaten, met 30.000 euro zal de schade aan de woning, de stalling, de tuin enz niet te betalen zijn;ongelooflijk, puur vandalisme; kan ik nu bij de vrederechter als eigenares van de woning schadevergoeding opeisen van die huurders; het is toch mijn woning en ik ben studente en kan ook kosteloze rechtspleging krijgen; mijn oma wil niet procederen, ze wil geen geld steken in een proces betreffende een woning die haar eigendom niet is, ze is trouwens ok al 80 jaar.Dank bij voorbaat.
Indien u kosteloze rechtsbijstand kan krijgen...WAAR wacht u dan nog op?

Reclame

maugham
Topic Starter

#4 , 18 feb 2008 19:57

Heel hartelijk bedankt voor uw reacties.

j.demoor

#5 , 19 feb 2008 10:32

Indien oma afstand deed van haar vruchtgebruik dan werd de blote eigenaar daardoor volle eigenaar.Ik ga ervan uit dat u blote en later volle eigenaar werd.

“Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening(=geregistreerd is) voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

In beide gevallen bent u in de rechten en verplichtingen van de verhuurder(=oma) getreden op de datum van het verlijden van de authentieke akte van afstand vruchtgebruik.

U kan dus nu bij de vrederechter als VERHUURSTER van de woning schadevergoeding opeisen van die huurders.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Huren”