-De Vlaamse Overheid (meer specifiek MOW) doet nu al controle op mobiele werfsignalisatie, er is (minstens) 1 ploeg die de hele dag hiervoor rondrijdt. Ik vermoed dat dit is omdat zij zelf bevoegd zijn om de vergunningen hiervoor uit te geven.
Fouten van anderen controleren, en waarschijnlijk verbaliseren ... niet die van de eigen werkgever
Bwa, weet toch van minstens 1 controle waarbij de werfsignalisatie werd geleverd door de Vlaamse Overheid zelf. Maar aangezien werfsignalisatie slechts bij uitzondering door hen wordt voorzien, kan inderdaad gesteld worden dat dit vooral gaat over controles op anderen.
-Ook meldingen aan de lokale politie betreffende foute werfsignalisatie worden (meestal) correct opgelost.
Lokale politie doet volstrekt niets terzake.
Stellen niet de nodige kennis , mensen of tijd te hebben, en "geen prioriteit".
Zelf controle doen zit er inderdaad meestal niet in, enkel optreden na melding. Ik merk wel een geleidelijke verbetering op bij de verschillende verkeersdiensten, wat volgens mij een vertraagd gevolg is van het samenvoegen van kleine korpsen tot 1 zone, en de hieruit vloeiende mogelijkheid tot specialisatie (wat wel eventjes duurde, waarschijnlijk tot na het vertrek van de oudere agenten die hun werkwijze moeilijk of niet konden wijzigen).
-Een hogere overheid kan ook optreden tegen een lagere overheid. Hierbij kijk ik vooral naar de FOD mobiliteit (hoewel ik niet echt de indruk heb dat ze daar meteen een prioriteit van gaan maken).
Volgens mij is die bevoegdheid al een hele tijd verhuist naar de gewesten, en de indertijd zwaar overwerkte federale dienst die moest toezien op de naleving van de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens door de wegbeheerders, opgedoekt ?
Dezelfde bedenking al gemaakt, want de laatste aanvullingen op de AOWS zijn opgemaakt door het gewest. En ik heb geen weet van enige dienst binnen AWV (of MOW in het algemeen) die hier enige rol speelt (buiten dan de controle op mobiele werven), of lijkt te willen spelen.