wat kan ik het beste doen ik wil een koffiezaakje open doen zonder personeel sommigen zeggen eenmanszaak de andere zegt bvba ik weet het niet meer hoor is zo moeilijk wie is wat en graag het waarom dank je alvast
.
En dat is nu net exact waarvoor je een boekhouder nodig hebt/kan gebruiken... om jouw advies te geven, te begeleiden, en jou de voor en nadelen van elke mogelijkheid kan geven... Deze kan je ook begeleiden met alle formaliteiten/...
Ja deze kost geld, maar met goed/degelijk advies kan je al verschillende risico's uitsluiten.
Je kan perfect zelf een financieel plan opmaken, oprichtingen, starten,... Maar wat als je financieel plan niet volledig/correct is, en het vanaf het begin (voor een boekhouder/expert) duidelijk was dat dit onmogelijk/onrendabel zal zijn. Dan ben je idd 1000Eur "kwijt" aan advies, maar bespaart je wel enkele 1000-den€ (oprichtingskosten, je inbreng) en alle andere mogelijke gevolgen (persoonlijk aansprakelijk,...)
Je kan perfect zelf BVBA starten, omdat ze dit je aanraden, maar wie zegt dat dit de voordeligste oplossing is in jouw situatie. Mogelijk had een boekhouder voor 500€ je enkele 1000-den kosten bespaard op termijn.
Idem voor fouten, of vergetelheiden tijdens de oprichting, of daarna. Deze fouten kunnen een veelvoud kosten van wat je "uitspaart" met een boekhouder (vb niet indienen BTW-listings, boetes wegens foutieve aangiftes/aftreken btw en belastingen,aansluitingen niet in orde,...) Bij een oprichting komt vb ook FAVV,inschrijving sociaal verzekeringsfonds, ....
Kost boekhouder zal inderdaad rond 1000€ zijn, en notaris+overige ook snel zoiets, dus 2000-2500€ is redelijke schatting
Er zijn zelfstandigen die dit perfect allemaal zelf weten, en kunnen, maar ik denk dat dit een kleine minderheid is. Indien je er zelf onvoldoende vanaf weet contacteer je best een boekhouder, of iemand die er voldoende verstand van heeft.