Verplicht instappen in Frequent Traveler Program

jvrolix
Topic Starter

Verplicht instappen in Frequent Traveler Program

#1 , 27 mar 2014 12:05

Hallo allen,

Ik werk voor een Belgische onderneming als consultant voor een klant in Nederland.
Omdat dit fiscaal en sociaal implicaties kan hebben, heeft mijn werkgever een zogenaam Frequent Traveler Program opgestart.
Dit houdt in dat een derde partij opvolgt of er implicaties zullen zijn en indien nodig een tax equalisation zal doen voor mij als werkgever.

Mijn werkgever vraagt mij, nogal aandringend (lees: intimiderend) om in te stappen op dit programma, zonder dat ik volledig geïnformeerd ben wat het inhoud en wat het voor mij betekent. Indien ik niet snel het document onderteken, zal de HR afdeling een escalatie doen, terwijl in het eerste gesprek hierover aangegeven werd dat instappen facultatief is.

Kan mijn werkgever mij hiertoe verplichten of is dit in strijd met het Belgisch arbeidsrecht (of eender welk ander recht)?

Groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2014 12:11

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 8443,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;

jvrolix
Topic Starter

#3 , 27 mar 2014 13:59

Bedankt voor je snelle reactie, echter heeft men het hier over hoe je kan toetreden tot en voorbeelden van Frequent Traveler Programs.

De essentie is dat mijn werkgever mij wil verplichten aan hun programma deel te nemen.

Reclame

JPV

#4 , 27 mar 2014 16:14

Hallo allen,

Ik werk voor een Belgische onderneming als consultant voor een klant in Nederland.
Omdat dit fiscaal en sociaal implicaties kan hebben, heeft mijn werkgever een zogenaam Frequent Traveler Program opgestart.
Dit houdt in dat een derde partij opvolgt of er implicaties zullen zijn en indien nodig een tax equalisation zal doen voor mij als werkgever.
huh?

jvrolix
Topic Starter

#5 , 27 mar 2014 16:19

Belgische nationaliteit, ik werk voor een Belgisch bedrijf.
Ik werk op een project in Nederland.
Mogelijk dien ik hierdoor ook belastingen te betalen in Nederland.
Mijn werkgever biedt hiervoor de mogelijkheid om via een derde partij, beide belastingsaangiften te doen (NL en BE) om zo te zorgen dat ik niet dubbel belast wordt.
Ik weet nog niet wat de eventuele gevolgen zouden zijn, dus ik wil eerst met die derde partij spreken zodat ze mijn situatie kunnen inschatten.

Mijn werkgever zet ondertussen druk op mij om in te tekenen op deze dienst.
Kunnen ze mij verplichten?

JPV

#6 , 27 mar 2014 17:43

Hij kan dit niet verplichten, maar mijn "huh" sloeg vooral op hetgeen ik in het vet gezet had.

Deze techniek wordt voor expats vaak gedaan. Er wordt een nettoloon beloofd, waarbij de belastingsverrekening gegarandeerd wordt door een derde bureau. Eenvoudig gezegd, wordt er je dan een nettoloon uitbetaald en wordt door de werkgever een brutoloon aangegeven die dit zou moeten dekken. De werkgever houdt dan bedrijfsvoorheffing af zoals zij zelf bepalen, het verschil storten of krijgen zij terug.

Rekenkundig voorbeeld:
stel dat je netto 2000 euro beloofd wordt en er Een aangifte is van 3500 euro (die met die 2000 euro zou moeten overeenkomen). Als je dan na het invullen van de belastingsbrief 4000 euro moet betalen, dan doet de werkgever dat (via de derde partij). Krijg je echter geld terug, dan is dat ook voor je werkgever. Het risico wordt bij jou dus geminimaliseerd.

Terug naar “Andere”