Klant wil geleverd werk niet betalen mondelinge overeenkomst

kvs
Topic Starter

Klant wil geleverd werk niet betalen mondelinge overeenkomst

#1 , 27 mar 2014 10:16

Ik ben nog maar pas begonnen in bijberoep en heb 5 dagen bij een klant geweest waarvan er 4 dagen gewerkt is. Dit werk had wel niets te maken met de oorspronkelijke reden waarom ik naar de klant moest gaan dus wil de klant niets betalen. Ik heb 35u gewerkt bij de klant die op 100km van mijn deur woonde. Telkens op zaterdag en meestal tot +- 22.30. Volgens de klant was dit niet de afspraak en was al het werk in zijn ogen, ik die bij hem thuis uit eigen interesse testen kwam doen. De klant zegt dat hij nooit had toegestemd op werk in regie. Het werk heeft wel plaatsgevonden en aangezien ik zelfstandige ben (zoals de klant zelf) was hij er zich van bewust dat ik al de tijd/werk/brandstof niet voor mijzelf heb besteed. Ik ga ervan uit dat de klant misbruikt maakt van het feit dat ik nog maar pas begonnen ben, en omdat ik zeer gemotiveerd was (wat ik altijd ben voor klanten), iets te braaf overkwam, hij nu denkt dat ik het bedrag van boven de 1500€ laat vallen... Ik pas een uurtarief op de gepresteerde uren en het is zeker niet overdreven en ook niet uit mijn duim gezogen.

Dag 1:
Ik bezoek een klant (100km van mijn deur) om een opdracht A te bespreken. Ik ga akkoord maar moet zeker zijn dat ik eerst bruikbaar bronmateriaal kan krijgen om de opdracht uit te voeren. Naast de opdracht A heeft de klant ook nog een machine staan die niet werkt en nodig zou zijn om zijn plannen na mijn opdracht A uit te voeren.
Aan telefoon wordt er gezegd door de klant dat er zal gekeken worden voor een vergoeding van de transportkosten. We spreken af dat ik 2 weken later terug kom om te kijken of het bronmateriaal bruikbaar is en de machine te doen werken.

Dag 2:
Het bronmateriaal was onbruikbaar en ik heb mij dan gefocust op de machine. Ik heb deze een onderhoud gegeven in afwachting van bruikbaar bronmateriaal geleverd door de klant. Op het einde van de dag werd er afgesproken om de week erna opnieuw te komen, "de vergoeding zien we later wel " zijn de woorden van de klant.

Dag 3:
De machine werkt maar er gaat telkens wel iets kapot als er iets anders gemaakt is. De klant staat steeds aan mijn zijde en ik leg hem keer op keer uit wat er verkeerd is en hoe het komt. Het bronmateriaal bestaat niet en de machine om het te maken daar kunnen ze niet mee werken. Op het einde van de dag wordt er opnieuw afgesproken om de week erna opnieuw langs te komen.

Dag 4:
De machine staat bijna op punt en ik test al de mogelijke functies, ik installeer de 2de machine om bronmateriaal te genereren en ben in staat om zelf het nodige bronmateriaal te produceren.

Dag 5:
De klant was naar een bijeenkomst geweest van de producent van de machine waar ik zo lang aan gewerkt had en had nog een paar wensen/aanpassingen die op basis van die samenkomst moesten gemaakt worden. Op het einde van de dag geef ik de klant mijn factuur, hij doorneemt ze en zegt " ok ok ok en de transportkosten ok " ik zeg zelf dat ik niet hetzelfde uurtarief genomen heb als voor opdracht A, omdat de machine bij elke test 20min nodig had om op te straten en ik dan moest wachten besloot ik maar 2/3 aan te rekenen.

3 dagen later stuurt de klant een mail en zegt hij dat dit niet de afspraak was, dat ik naar daar ging om testen te doen voor het bronmateriaal en ik een offerte moest opmaken voor Opdracht A.
Helaas ging hij niet akkoord met mijn factuur en gaat hij niet betalen.

Ik heb daar 35u gewerkt en moest elke dag 200km rijden om er te geraken. Ik kon onmogelijk op voorhand gaan zeggen hoeveel het zou kosten of hoeveel tijd er in het onderhoud van de machine zou kruipen.
Ik heb wel sms verkeer waarin ik telkens zeg wat er voor mij die dag op de planning stond, op dagen dat de klant zelf niet aanwezig was en ik daar alleen werkte bedankte hij mij voor de resultaten die ik boekte.
De laatste dag dat ik naar daar ging stuurde de klant zelf nog een sms om te vragen of ik langskwam.

Er is nooit iets negatiefs gezegd bij het overhandigen van de factuur wat wil zeggen dat hij goed genoeg wist dat ik daar niet voor mijn plezier zat al die uren te werken.

Er is nergens een bewijs van afspraken aangezien alles mondeling was, het enige dat ik kan bewijzen is dat ik daar aanwezig was, er werk geleverd is en dat de klant tevreden was van mijn werk.

Ik zou graag weten hoe ik zo iets het beste aanpak. Ik ben van veel op de hoogte en wens ook niet gewoon " meningen " te horen, liefst ervaringen.

Vredegerecht, incassobureau, de rechtbank, ... kosten die hierbij horen...

Hoe ik de klant erop kan wijzen dat er hoe dan ook werk verricht is en hiervoor moet betaald worden, als hij met iets niet akkoord is (vb mijn tarief) dat hij een referentie geeft naar een "normale prijs" zodat ik desnoods mijn factuur kan updaten. Wetende dat ik ook nog eens 1000km heb gereden om telkens bij hem te geraken. En dat ik gewoon elk weekend opnieuw zou gegaan zijn als ik niet met de factuur kwam opdagen.

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marco333

#2 , 27 mar 2014 17:19

Ik heb dit ook eens voorgehad, om te beginnen zou ik een aangetekende brief sturen met een aanmaning tot betaling van die factuur. Ik heb dat ook gedaan en erin gezet "indien deze betaling niet gebeurt binnen de 10 dagen na dit schrijven, zal dit worden doorgegeven aan de bevoegde instantie" en bij mij hebben ze gelukkig betaald toen.

kvs
Topic Starter

#3 , 27 mar 2014 19:35

Ok bedankt, ik ga de tijd die ik aan de machine voor het bronmateriaal heb gewerkt er aftrekken zo toon ik langs mijn kant begrip voor zijn klacht.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2014 19:37

Als u lid bent van een handelaarsorganisatie ..deze hebben dikwijls een (gratis) invorderingsdienst.

kvs
Topic Starter

#5 , 28 mar 2014 10:39

Beste Franciscus, kan u mij indien mogelijk een handelsorganisatie aanraden?

Terug naar “Handelspraktijken”