Werkloosheidsuitkering en eenmanszaak openen hoe?

boos
Topic Starter

Werkloosheidsuitkering en eenmanszaak openen hoe?

#1 , 31 mar 2014 15:52

Hallo

Mijn man zit in de werkloosheidsuitkering en verdiend nu 1300 euro netto.
Hij is altijd metser geweest maar helaas is er niet zoveel werk in zijn regio op dit moment,.
Ik heb bedrijfsbeheer en hij wilt graag een magazijn huren en een btw nummer/ondernemingsnummer aanvragen om goederen te kunnen verkopen legaal.
Nu is mijn vraag:
Vervalt zijn uitkering meteen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2014 16:31

Als het op zijn naam staat natuurlijk je kan onmogelijk zelfstandig zijn en werkloosheidsvergoeding trekken !

Maar waarom de zaak niet op u naam plaatsen, natuurlijk mag je man je niet meehelpen in de zaak als terwijl hij werkloos is.

Er zijn er in bijberoep maar die zijn dan al 3 maand zelfstandig voor ze werkloos worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

boos
Topic Starter

#3 , 31 mar 2014 16:35

Als het op mijn naam staat, dat zou ook wel kunnen maar de richting wat wij gaan verkopen zijn wel zware kasten etc, ze kunnen toch aan mij vragen wie zal u meehelpen de kasten te demonteren en te vervoeren naar het magazijn? wat moet ik daar op antwoorden, aangezien het wel wat kracht vraagt

Reclame

denlowie

#4 , 31 mar 2014 16:38

ga eens tot de RVA, er bestaat een systeem voor beginnende zelfstandigen die werkloos zijn, en die krijgen hulp en zijn een tijd vrijgesteld van controles !

boos
Topic Starter

#5 , 31 mar 2014 16:42

Oke bedankt, alle info nog overigens nog steeds welkom:-)

boos
Topic Starter

#6 , 31 mar 2014 21:34

als je een magazijn huurt, kan je dan een eenmanszaak starten om de magazijn te openen zodat mensen een kijkje komen nemen naar de meubels?

boos
Topic Starter

#7 , 31 mar 2014 21:34

als je een magazijn huurt, kan je dan een eenmanszaak starten om de magazijn te openen zodat mensen een kijkje komen nemen naar de meubels?

denlowie

#8 , 01 apr 2014 07:09

Je kan altijd een één mans zaak beginnen, wanneer het geen gereglementeerd beroep is.

Tope

#9 , 01 apr 2014 07:44

Misschien is dit een nuttige website voor jou: http://www.stebo.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie

#10 , 01 apr 2014 07:57

Dit is voor u ook een zeer interessante link

http://www.zelfstandigen.be/werkloosheid-zelfstandige/

boos
Topic Starter

#11 , 01 apr 2014 12:44

heel erg bedankt, ik ga meteen kijken.
Ik bedoelde eigenlijk meer van een magazijn huren en daar een adres op zetten als een soort winkel/pand, mag dit ?

boos
Topic Starter

#12 , 01 apr 2014 12:47

Amai, ben al heel wat verder gekomen dankzij jullie
Dit staat er:
Zelfstandig en werkloos? Werkloosheidsuitkering uitgesloten! Dat was vroeger zo. Nu is er een vangnet. Wie recht heeft op een uitkering op het ogenblik dat hij of zij start, kan nadien terug stempelen.

Voorwaarden

Maximaal 15 jaar – 1 dag zelfstandige zijn geweest
Minimaal 6 maanden zelfstandige zijn geweest

Wat bedoeld men (1 dag zelfstandige zijn geweest en dan de regel er onder minimaal 6 maanden zelfstandige zijn geweest, wat is het verschil?

Terug naar “Handelspraktijken”