bilocatie/wijziging domicilie

ThinkPink12
Topic Starter

bilocatie/wijziging domicilie

#1 , 31 mar 2014 16:31

Wij hebben voor ons dochter een bilocatie regeling.
Haar domicilie staat nu bij mij. De vader zou dit willen wijzigen omdat hij een tweede kind verwacht en zo meer kinderbijslag kan hebben.
Ik ga niet akkoord en we zullen dus naar de rechtbank moeten.
Zit hier veel kans in dat de rechter daar in mee gaat, enkel voor wat meer kinderbijslag het domicilie veranderen?

Nog bij vermelden. Ik ga trouwen in mei met mijn nieuwe partner

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 01 apr 2014 08:08

Dat kan. De rechter moet denken in het belang van het kind. Meer centjes is altijd goed, want door de komst van het tweede kind, gaat de kinderbijslag voor beiden naar boven.
Heb het al vaak gehoord.
Wat is uw tegenargument?

ThinkPink12
Topic Starter

#3 , 01 apr 2014 09:31

Hoezo voor beide kinderen meer kinderbijslag? Mijn ex krijgt dan toch gewoon voor zijn 2de kind een hoger bedrag en ons gezamenlijk kind blijft toch hetzelfde krijgen?

Haar domicilie staat al altijd bij mij, dus waarom zou ik dat laten veranderen zodat mijn ex meer geld zou krijgen??

Reclame

duma

#4 , 01 apr 2014 10:42

Ja, maar meer geld wordt aanzien als 'positief'. Jullie kind kan daar ook van meegenieten.

ThinkPink12
Topic Starter

#5 , 01 apr 2014 10:46

door het bedrag dan gewoon te delen in 2 ?

Mariette

#6 , 01 apr 2014 11:20

Als de domicilie verandert is het kind dan voor de belastingen nog ten laste?
Want in dat geval zou TS wel eens van een kale reis thuis kunnen komen.

En wie zegt dat de verhoogde kinderbijslag in twee zal gedeeld worden? Er staat letterlijk toch: voor kind 1, bedrag x en voor kind 2 bedrag y.
Samen is het wel meer dan 2x1ste kind, maar er staat nergens dat het totale bedrag moet gedeeld worden.

Ik zou de domicilie lekker laten staan. Want stel dat je met je tweede partner eventueel ook nog een kind hebt. Waarom zou je oudste kind dan bij vader moeten staan ? Dit is een mes dat aan twee kanten snijdt.

duma

#7 , 01 apr 2014 12:24

Er kan dan wel afgesproken worden dat het volledige kinderbijslagbedrag in twee gedeeld wordt. Zo hebben beide partijen 'meer' dan vroeger.

Andere dingen die u verliest, zijn bv ook de korting van de Pidpa (persoon minder gedomicilieerd)

'ten laste' dat wordt geregeld via het delen van de fiscale voordelen bij het invullen van de belastingen.

eylis

#8 , 01 apr 2014 15:15

In bijna alle gevallen van samengevoegde gezinnen is daar géén discussie over om de kinderbijslag netjes in 2 te verdelen omdat beiden daar inderdaad beter van worden. Immers gezin B krijgt minder bijslag voor kind 2 als kind 1 er niet bijgeschreven wordt. en gezin A krijgt minder kinderbijslag als kind 1 niet bij gezin B ingeschreven wordt.
Geen spijkers op laag water zoeken. Laat dit nu een item zijn waar gescheiden en opnieuw samengestelde gezinnen nu géén ruzie over maken. Omdat beiden er beter van worden.

Mariette

#9 , 01 apr 2014 16:48

En wat gebeurt er dan als TS zelf in haar nieuwe relatie een nieuw kindje krijgt? Dan kan zij moeilijk nog haar oudste kind terug bij haar zetten zou ik denken.

Indien er natuurlijk geen plannen zijn voor verdere gezinsuitbreiding, maakt dit niks uit.

duma

#10 , 02 apr 2014 14:49

Dan kan u afspreken om de domicilie jaarlijks (of xjaarlijks) te wisselen.

Terug naar “Echtscheiding”