Dan is dat in feite een de facto onterving van de eigen kinderen.
De tegenwaarde van het vruchtgebruik volgens de successierechten is véél minder dan de tegenwaarde die gebruikt wordt via de lijsten van Ledoux of Schrijvers.
De fiscus gebruikt de tabel onderaan deze kolom om te berekenen hoeveel successierechten de naakte eigenaar moet betalen, en hoeveel de vruchtgebruiker. Als een huis bijvoorbeeld € 150.000 waard is en de vruchtgebruiker is 72 jaar wanneer hij overlijdt, is de waarde van de naakte eigendom 76% van de waarde van de volle eigendom (zie tabel hieronder), en het vruchtgebruik 24%. De successierechten die de vruchtgebruiker moet betalen, zullen worden berekend op basis van € 36.000, deze van de naakte eigenaar op € 114.000.
Leeftijd vruchtgebruiker Waarde naakte eigendom
(% van de volle eigendom)
20 jaar of jonger 18 %
van 20 tot 30 22 %
van 30 tot 40 36 %
van 40 tot 50 44 %
van 50 tot 55 48 %
van 55 tot 60 56 %
van 60 tot 65 62 %
van 65 tot 70 68 %
van 70 tot 75 76 %
van 75 tot 80 84 %
ouder dan 80 jaar 92 %
dus wordt er minder afgetrokken voor het bepalen van de successierechten dan men ook zelf kan ontvangen, zelfs al wordt het goed onmiddellijk verkocht.
Ik was wat verstrooid... ik bedoelde eerder of ook op de roerende goederen (die dan worden vastgezet) ook successie moet betaald worden (uit eigen zak, want men kan dus niet aan het kapitaal raken).
Ja dus.
Ik vraag me af welke politieke partij deze wetten hebben ingediend in feite.