kot

kot

Razel
Topic Starter

kot

#1 , 17 feb 2008 17:41

Hey,

Ik huur nu al bijna twee jaar hetzelfde kot, nooit problemen gehad. Het is een kot waarbij de verhuurders onder hun eigen woning hebben.
Vorige week had ik valentijn gevierd samen met mijn vriendin. En de kotbazin sprak mij de dag erna kwaad aan omdat ik de afwas niet diezelfde avond nog gedaan had (ik heb de afwas direct de volgende ochtend om 9u gedaan) en omdat ik 5 theelichtjes had aangestoken voor de gezelligheid (ik wist dat niet niet mocht, maar kben heel voorzichtig geweest, kheb ze maar 2u laten branden, ik was er constant bij en heb ze 1u voordat we weggingen al uitgeblazen)

Nu dit niet waarover ik mij stoor, ik stoor mij vooral om het feit dat de kotbazin wist dat ik theelichtjes had op mijn kot en dit terwijl mijn kamerdeur dicht was (niet gesloten, gewoon dicht). Ze is dus op mijn kamer geweest, zonder dit eerst aan mij te vragen en dit gewoon op een doordeweekse dag.

Kan dit zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Razel
Topic Starter

#2 , 20 feb 2008 07:10

niemand?

christoph1984

#3 , 20 feb 2008 12:09

niemand?
dit doet me denken aan huisvredebreuk..

Reclame

Diogenes
Contacteer: Website

#5 , 20 feb 2008 13:22

Je voelt al aan dat hier iets niet klopt.

Dit kan inderdaad zomaar niet. De woning is in principe onschendbaar

Bij wijze van voorbeeld:

"Door bepaalde bezoeken te verbieden of te beperken en door zich het recht voor te behouden het pand naar goeddunken te betreden, belet de verhuurder het rustig en normaal genot ervan." (Vred. Brussel 8 december 1980, T. Vred. 1982, 162)

"De onschendbaarheid van de woning, het recht een menswaardig gezinsleven te leiden en het recht op een behoorlijke huisvesting worden bekrachtigd door de art. 15 en 23 G.W. Noch de hoedanigheid van verhuurder, noch enige andere reden verantwoorden dat die rechten met voeten worden getreden. De verhuurder die in zijn gewelddadig gedrag volhardt, loopt het risico van burgerlijke sancties die de vrederechter kan nemen om de schending van de verplichtingen de huurder een rustig genot te verschaffen van het verhuurde goed, die de wet overeenkomstig art. 1719, 3° B.W. aan elke verhuurder oplegt, te sanctioneren." (Vred. Grâce-Hollogne 13 februari 2001, Echos log. 2001, 75)

Niet alleen het rustig genot van het goed wordt verhinderd, ook wordt de privacy van de huurders geschaad.

Wat kan je hier concreet tegen doen? Spijtig genoeg eigenlijk vrij weinig. Je kan je kotbazin hieromtrent aanschrijven om eventueel later te gebruiken. Eventueel klacht neerleggen bij de politie. Als ultiem middel oproepen in verzoening voor de Vrederechter en daarna een procedure. Alles hangt ervan af hoever je het wil drijven?

Razel
Topic Starter

#6 , 20 feb 2008 16:52

Ok bedankt allemaal.

Ben niet van plan om hier onmiddelijk een drama van te maken, heeft ook geen zin denk ik, is niet zo goed voor de verhouding huurder en verhuurder bovendien nemen ze een student toch niet al te serieus.
Maar het is vooral dat als deze situatie zich nog eens voordoet, ik hen er op kan wijzen dat dit niet zomaar mag.

Razel
Topic Starter

#7 , 20 feb 2008 16:53

Razel
Topic Starter

#8 , 23 feb 2008 18:11

De kotbazin is dus opnieuw op mijn kamer geweest. Ik had namenlijk mijn deur gesloten en bovenaan plakband geplakt zodat ik kon zien als iemand op mijn kamer was geweest.

Ik wil dan ook niet langer meer op dit kot blijven want ik voel mij er echt bekeken langs alle kanten.
Nu is mijn vraag, als ik nu mijn huur opzeg, moet ik dan de overige maanden nog allemaal betalen (tot september)
Indien ik alle maanden nog moet betalen is het misschien beter dat ik ervoor zorg dat ze mij 'buitengooien'?

heel erg bedankt

Terug naar “Huren”