Huurwaarborg

CindykeSch
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 07 apr 2014 10:25

ik zit met een nogal vervelende vraag;

Ik huurde vanaf 1 oktober 2011 een duplexappartement waarin het contract stond dat ik een huurwaarborg moest laten vastzetten van € 1200.
ik heb echter een paar keren met de huisbazin gebeld en gezegt dat zij mede aanwezig moest zijn voor de waarborg te laten vastzetten op een rekening.
Zij heeft echter nooit omgekeken om dit in orde te maken. heeft er ook nooit meer achter gevraagd.
Na 2 jaar en half zijn hebben wij onze opzeg gedaan in het duplex appartement en zij ging schriftelijk akkoord over de opzeg van 3 maanden.
Nu we verhuist zijn, vraagt ze echter achter de waarborg en eist ze van ons( mondeling weliswaar) een schadevergoeding van 1000€ van de huurwaarborg die nooit is gegeven.

heeft zij dit recht? Wat zijn mijn rechten? ben ik verplicht dat ik dit moet betalen?
kan iemand mij helpen?

mvg, Cindy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 07 apr 2014 10:53

Welk huurcontract had je korte duur max 3j of een 369, was er en ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving. Was het huurcontract geregistreerd.
Voor de huurwaarborg te stellen moet de verhuurder niet tekenen wel voor de vrijgave ervan, was deze geplaatst op een geblokkeerde huurwaarborg rekening.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2014 11:28

Zal dan wel van de bank afhangen. Ik en mijn echtgenote hebben ons telkenmale moeten melden bij de bank van de huurder (Fortis en destijds Bacob) voor het tegentekenen van de documenten voor zowel het openen en afsluiten van de geblokkeerde HWB. Dit om fraude te voorkomen. Mogelijks zijn andere banken hier veel soepeler in.

Reclame

sloeberken

#4 , 07 apr 2014 11:36

Welk huurcontract had je korte duur max 3j of een 369, was er en ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving. Was het huurcontract geregistreerd.
Voor de huurwaarborg te stellen moet de verhuurder niet tekenen wel voor de vrijgave ervan, was deze geplaatst op een geblokkeerde huurwaarborg rekening.
Kan achteraf ook gebeurd zijn, maar dat kan huurder zelf navragen bij de bank waar ze die waarborg geplaatst hebben.

CindykeSch
Topic Starter

#5 , 07 apr 2014 11:52

het was een huurcontract van 369, er was enkel een ingaande plaatsbeschrijving, geen uitgaande. Het huurcontract is niet geregistreerd. Ik huur nu ook een huis en hier moest de verhuurder ook tekenen voor het aangaan van een geblokkeerde huurwaarborg rekening. De huurwaarborg is nooit op een geblokkeerde rekening geplaatst omdat de huisbazin nooit wou komen of nooit heeft omgezien.

Kan zij dit mondeling eisen of zal zij zoiezo verdere stappen moeten nemen?

sloeberken

#6 , 07 apr 2014 12:44

Nee ze kan geen schadevergoeding eisen voor vroegtijdig eindigen huurcontract daar het niet geregistreerd is. Als ze toch denkt enige schadevergoeding te moeten vragen moet dit schriftelijk met AS gedaan worden en waarvoor ze schadevergoeding vraagt. Een huurcontract 369 welke niet geregistreerd is kan huurder op elk moment opzeggen zonder opzeg periode en zonder schadevergoeding.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 apr 2014 12:56

Dat geen waarborg gestort werd heeft niet de minste invloed op het feit of u die 1.000 euro al dan niet moet betalen.

De vraag is: waarom vraagt de eigenaar een schadevergoeding van 1.000 euro? Waarop is dat gesteund?

Terug naar “Huren”