geschonken goed inbrengen in de gemeenschap

omar123sheriff
Topic Starter

geschonken goed inbrengen in de gemeenschap

#1 , 14 apr 2014 09:21

Beste forumleden,
graag had ik van jullie wat inlichtingen verkregen omtrend het volgende:

Mijn ouders schenken een woning (volle eigendom) aan mezelf. In de akte staat dat ik die niet mag verkopen zolang ze beide nog leven en ik ben een maandelijkse vergoeding verschuldigd aan de schenkers (levenslang).
Ik ben gelukkig getrouwd en we hebben 1 kind.

Als ik overlijd gaat het vruchtgebruik naar mijn echtgenote en de naakte eigendom naar mijn kind.

1. Maar wat gebeurt als ik samen met mijn kind zou overlijden ? Erft mijn echtgenote dan alles of gaat een deel terug naar de schenkers als die nog zouden leven? (als mijn kind ook een kind zou hebben dan behoudt mijn echtgenote het vruchtgebruik en gaat de naakte eigendom naar het kleinkind)
2. Kan ik die woning inbrengen in ons gemeenschappelijke bezittingen? of op een of andere manier vermijden dat mijn echtgenote met lege handen achterblijft? De reden is dat we van plan zijn serieuze verbouwingen te doen aan de woning, verbouwingen die mijn echtgenote zal financieren...(ik betaal de maandelijkse vergoeding, zij dan de verbouwing)

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
johangel

#2 , 14 apr 2014 16:24

De woning, indien gezinswoning, is al zeker beschermt voor uw partner.

wanton

#3 , 14 apr 2014 17:37

Als u samen met uw kind zou overlijden , valt die woning in uw persoonlijk vermogen. De blote eigendom gaat via erfenis naar uw ouders , terwijl je echtgenote vruchtgebruik bekomt. Tenzij in e schenkingsakte zou staan , dat er een beding van terugkeer bestaat waardoor de woning terug naar de schenkers gaat als de begunstigde overlijdt zonder nakomelingen te hebben.
Ik denk dat het best is dat u de woning in de gemeenschap brengt , dan is zij zelf mede-eigenaar. at is hoedanook aan te raden als zij mee investeringen betaalt.
Ik durf veronerstellen dat jullie niet getrouwd zijn 'scheiding van goederen'?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

omar123sheriff
Topic Starter

#4 , 14 apr 2014 23:13

Inderdaad, getrouwd op de 'standaard' manier.

Dus inbrengen in de gemeenschappellijke eigendom
dan verkrijgt zij de helft zowieso en daarbovenop het vruchtgebruik ?

om dat in de gemeenschappelijke goederen te brengen, moet zij dan ook iets van tegenwaarde erin brengen?
en de clausule dat de woning niet mag verkocht/vervreemd worden heeft daar geen invloed op?

gr

wanton

#5 , 15 apr 2014 18:35

Uw echtgenote kan natuurlijk ook een deel van haar persoonlijk vermogen inbrengen , maar die wederkerigheid is niet verplicht. Is het feit at zij investeert in die woning op zich dan niet voldoende om ie inbreng te doen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”