co-ouderschap financieel

zweeuwtje
Topic Starter

co-ouderschap financieel

#1 , 15 apr 2014 18:26

Ben een gescheiden ouder met een scheiding EOT. Kinderen in co-ouderschap. Kinderen staan wel bij mij gedomicilieerd en heb ze fiscaal ten laatste. Mijn ex werkt in Nederland en heeft geen recht op kindergeld. Kindergeld staat dus op mijn naam. bij de scheiding is overeengekomen dat kindergeld op gezamelijke rekening komt voor de onkosten van de kinderen. daar ik het wettelijk recht heb op het kindergeld en dit dus normaal mij toekomt, doe ik dus wettelijk de kinderen financieel onderhouden. Mijn ex heeft een riant salaris, en leeft naar behoren met de kinderen zonder dat ie verder financieel bijdraagt.
Moet hij niet een evenredig bedrag bijdragen aan de gezamelijk rekening???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2014 21:33

Betaald hij geen alimentatie?
Bijzondere kosten?
Is dat voorzien in EOT?

zweeuwtje
Topic Starter

#3 , 16 apr 2014 11:12

nee geen alimenen tatie of andere kosten
in de EOT staat enkel dat kindergeld naar een gezamelijke rekening gaat voor de kosten.
krijg zelfs geen recht op het verhoogde kindergeld dat op mijn loon wordt berekend, omdat ik te weining verdien

Reclame

duma

#4 , 16 apr 2014 15:23

Bedoelt u gezagsco-ouderschap of verblijfsco-ouderschap?

Indien er verblijfsco-ouderschap is, is het 'normaal' dat er geen alimentatie wordt betaald, aangezien de kinderen evenveel bij beide ouders verblijven.
In uitzonderlijke gevallen (als de loonkloof enorm is) kan er toch nog alimentatie uitgesproken worden.
Wat zou hij volgens u nog moeten bijdragen?
Wat staat er over bijzondere kosten?

wanton

#5 , 16 apr 2014 18:28

Betaald
???
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zweeuwtje
Topic Starter

#6 , 16 apr 2014 21:33

staat niets over uitzonderlijke kosten. Als bedrag op de kindrekening onvoldoende is, dan moet door beide partijen evenredig worden bijgevuld.
daarbij heb ik bij de ondertekening onder dwang dingen moeten tekenen waarbij mijn ex bij nader inzien geen bewijslast van kan voorleggen en heeft de notaris mij bij onwaarheden over fiscale voordelen laten tekenen. daardoor moet ik belastingen betalen over 2012 terwijl ik volgens haar zou moeten terug krijgen wegens kinderen te lasten. krijg nu verder geen commentaar van haar.

eylis

#7 , 16 apr 2014 22:17

een EOT enkel bij notariele akte bekrachtigd of ook bij de rechtbank?
Wàt heeft u moeten ondertekenen? Het EOT? En onder dwang? Wie dwong u? en hoe kon men u dwingen?

zweeuwtje
Topic Starter

#8 , 16 apr 2014 22:51

mijn ex schoonouders hebben ons ooit geld gegeven. Hebben mij toen een papier laten ondertekenen dat ooit bij een eventuele scheiding ik helft moest terug betalen. was gewoon een geschreven briefje dat zij in kluis hadden. Mijn ex heeft bij de notaris gezegd dat als ik niet zou tekenen dat ik de helft van de zonnepanelen die op ons huis lagen zou betalen, waar hij dan alle rechten en opbrengsten (groencertificaten) van zou krijgen, dat hij dan met briefje kwam van zijn ouders. zaten toen bij de notaris. als ik niet akkoord ging met zijn voorwaarden zou hij niet tekenen en zou ik advocaat moeten inschakelen. De notaris heeft toen gezegd dat vanaf moment ik de akte bij ondertekende ik de fiscale voordelen zou krijgen van de aftrek van de kinderen. Omdat onze scheiding pas in januari bij de gemeente ondertekend is, geld dat dus niet. en ja de akte is bekrachtigd door de rechtbank. dat heeft mij uiteindelijk overgehaald om te tekenen. nu heb ik gevoeld dat ik belogen en bedrogen ben, zowel door mijn ex, als door de notaris
Nu heb ik mijn ex gevraagd voor een kopie van dat briefje van zijn ouders. ik zeg is een papier dat ik ondertekend heb, heb recht op een kopie. Toen kreeg ik antwoord dat ik het niet kreeg en dat het niet meer bestond

duma

#9 , 17 apr 2014 09:02

Wat zou hij dus volgens u nog moeten bijbetalen?
Welke verblijfsregeling is er?

Dat er een kindrekening is waar het kindergeld op gestort wordt en beide partijen evenredig op storten, is absoluut niet ongewoon.
Dat zijn ouders zekerheid wilden over hun centjes indien er een scheiding zou komen, is ook niet ongewoon.
Dat u geen kopie heeft van dat papier, is eerlijk gezegd gewoon dom van u. ZOiets maak je altijd op in minstens tweevoud.

De notaris heeft u misgeïnformeerd. Bij de berekening van de fiscaliteit, telt de situatie op 1 januari. Vanaf volgend jaar zal dat dus pas in orde zijn.

Terug naar “Echtscheiding”