#1 , 15 apr 2014 18:38
Ik had een vraag rond een artikel (artikel 4) dat ik in mijn huishuurcontract zag staan; namelijk dat indien ik een deel van de woning door werken meer dan 40 dagen niet kan gebruiken, ik recht heb op vermindering van de huishuur.
Nu vraag ik mij af hoeveel dit juist is en van wat dit af hangt.
Even kort de situatie; wij huren een gelijkvloers appartement met 2 slaapkamers en een garage. Door een lek bij de bovenbuur (dat ik heb gemeld, maar door nalatigheid van verhuurder is het probleem groter geworden) kan ik momenteel al een maand de 2e kamer niet gebruiken. Er staat schimmel op de muur dus hebben we ook onze (deels beschadigde) spullen uit de kamer moeten halen en verdelen in onze garage, gang, slaapkamer, berging,.. Die kamer kunnen en mogen we dus niet meer gebruiken vanwege 1) geurhinder (was lek wc) 2) gezondheidsredenen (schimmel). Ook moet het raam continu open staan ter verluchting/uitdroging. In de garage kan ik nu ook mijn auto niet meer kwijt, aangezien we de zetel daar nu hebben moeten zetten die in de 2e kamer stond.
De huisbaas is heel laks in het oplossen van dit probleem, waardoor ik mijn recht op vermindering wil laten gelden. Zo moest ik achter zijn veren zitten om mij te informeren wanneer de loodgieter langs zou komen (deed hij niet én hij kwam zelfs in de woning nadat ik hem telefonisch had laten weten dat ik 3 dagen naar het buitenland zou gaan) en nu de lekkage (wc en bad) opgelost is, is voor hem het probleem ook opgelost, want "het moet uitdrogen". Een termijn geeft hij niet, kent hij ook niet want hij heeft nog geen vakman laten langskomen om de termijn vast te stellen. Sowieso moet een deel van de muur uitgekapt worden aangezien er urine in zit én de muur beschimmeld is. Het ontgaat mij dus een beetje waarom hij kiest voor uitdrogen terwijl er sowieso gekapt moet worden, je kan toch beter een proper stuk muur laten uitdrogen dan wachten tot de muur droog is maar ondertussen de schimmel wel verder laten lopen (wat nu gebeurt).
Telkens ik hem bel en uitleg vraag rond een termijn en wat hij doet, krijg ik als antwoord dat hij veel doet en ik de verzekering maar moet bellen voor uitleg. Zowel zijn als mijn brandverzekering zijn hiermee bezig, aangezien zijn verzekering mij al liet weten enkel het hoognodige te willen betalen (kapotte lamp en behang). De andere beschadigde spullen (kast, krabpaal,..) moet ik maar vragen aan mijn verzekering zei die me. Ook geeft de verzekering me mee dat mijn huisbaas veel doet, maar wat juist kan hij me niet zeggen.
Aangezien op 22 april dag 40 er op zit en ik mij absoluut niet kan inbeelden dat de muur zal uitgekapt en opgevuld zal zijn tegen die datum, wil ik hem die huurvermindering vragen.
Iemand tips met wat mijn rechten en plichten zijn?