Huurappartement verlaten door schimmel

KDR1802
Topic Starter

Huurappartement verlaten door schimmel

#1 , 14 apr 2014 16:12

Beste,

Ik heb mijn appartement verlaten door schimmel ( heel erg, tot zwart toe ) in december 2013.
Netjes aangetekend opgezegd.

Het probleem is dat ik hem in augustus al had gecontacteerd ivm schimmel maar hij dit gewoon negeerde. Nu dat men opzeg gedaan is wilt hij de plaatsbeschrijving niet laten gebeuren voor ik alle herstellingen heb gedaan, 2 binnendeuren die kapot waren, heb ik zelf laten vervangen ( hoedanook ze gewoon uiteenvielen door het opstijgend vocht )
Nu verwacgt die ook van mij dat ik het schuifraam dat niet meer goed functioneerd door slijtage laat herstellen ( kost: 1300 euro ) en vooraleer dit niet hersteld is weigert hij de plaatsbeschrijving te laten uitvoeren, tot dan moet ik volgens hem wel huur betalen, ookal ben ik al 3 maand verhuisd.

Ik wil gerust men opzegtermijn betalen + de schadevergoeding wegens vroegtijdige opzegging maar niet meer dan dat.

Wat kan ik doen en wat moet ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 14 apr 2014 17:39

Heb je u verhuurder ooit met een AS in gebreke gesteld, zo niet sta je zwak zonder bewijs.
Is enorm voornaam als je iets mondeling meld en verhuurder reageert niet dat je hem steeds met AS in gebreke moet stellen. Jij hoeft huur te betalen tot u opzeg teneinde is en niets meer. Enkel huurschade en schadevergoeding, hij kan nooit oude deuren of ramen u voor de 100% aanrekenen, hangt af van de ouderdom.
Welk huurcontract had je korte duur of 369, was het huurcontract geregistreerd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KDR1802
Topic Starter

#3 , 14 apr 2014 17:45

het was een 359 en in de loop van het 2 de jaar onderbroken.

nu zijn we wel al 2 maand verder na het verlopen van het huurcontract. Heb helaas hem niet in gebreke gesteld via AS. Is dit te laat? maar u beweert dus dat ik geen huur meer moet betalen na opzeg, ookal heeft de plaatsbeschrijving nog niet plaats gevonden. Stel dat het er op uitkomt dat ik toch ten koste word gesteld van het schuifraam, wat gebeurt er dan?

alvast bedankt voor uw antwoord

Reclame

sloeberken

#4 , 14 apr 2014 17:58

Als u opzeg teneinde is en je hebt het pand reeds verlaten is er geen huur meer verschuldigd, de plaatsbeschrijving heeft daar niets mee te zien.
Als het huurcontract niet geregistreerd is ook geen schadevergoeding.
Zolang verhuurder de plaatsbeschrijving niet laat opmaken kan hij ook geen schadevergoeding vragen. Had je een huurwaarborg betaald.

KDR1802
Topic Starter

#5 , 14 apr 2014 18:03

Ik heb wel een huurwaarborg betaald van 2 maand. dus maw, als ik morgen een plaatsbeschrijving eis, dan staat hij in voor de herstellingen en kan hij die ( proberen ) te factureren aan mij.

hij haalt telkens aan dat het vanwege de herstellingen die doormij veroorzaakt zijn het appartement niet verhuurbaar was.

sloeberken

#6 , 14 apr 2014 18:17

Je geeft geen antwoord op, is het huurcontract geregistreerd.
Eis gewoon via AS schrijven u waarborg terug, dan ga je snel zien wat hij eist van schadevergoeding. Plaatsbeschrijving moet opgemaakt worden als je het appartement verlaat, geen 2 maand later.

KDR1802
Topic Starter

#7 , 14 apr 2014 18:44

Wat bedoel je met gerigistreerd?

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 apr 2014 20:03

Laat ons beginnen bij het begin. Werd er een ingaande PB opgemaakt?
Indien ja, dan dient er een uitgaande PB te worden gemaakt op het ogenblik dat jij daar vertrekt. Eventuele schade dient dan door de VERHUURDER te worden hersteld, en deze kosten mag hij u in rekening brengen.
Het gaat niet op dat jij op uw kosten een oude deur van misschien wel 50 jaar moet vervangen door een nieuwe, en zeker niet als de mogelijke oorzaak nog bij hem ligt. Op welk verdiep lag uw appartement? Gelijkvloers? dan is het mogelijks zelfs optrekkend vocht. Hoogste verdieping? Mogelijks een daklek of koudebrug.
Indien verhuurder blijft weigeren een PB op te maken zou ik de zaak ter verzoening voorleggen aan de vrederechter.

KDR1802
Topic Starter

#10 , 21 apr 2014 15:08

Er werd een pb opgemaakt bij het intrekken. Nu op 1 mei loopt er een nieuw huurcontract voor een nieuwe huurder maar het schuifraam is nog steeds niet hersteld en ik weiger dit ook te betalen. Ik heb men opzeg gedaan in november dus in februari was men huurcontract afgelopen. Wat doe ik best?

mava105

#11 , 21 apr 2014 15:42

Verhuurder is niet verplicht de huurschade van vorige huurder te laren herstellen. Als hij het zo kan verhuren, en nieuwe huurder is hiermede akkoord, en het wordt opgenomen in de nieuw ingaande PB is dat volledig correct.
Door niet te willen betalen zal je de kosten alleen maar opdrijven.
En je hebt nog steeds niet geantwoord op de vraag op het contract geregistreerd was.
Door uw koppige houding, en de uitgaande PB niet te laten opmaken, drijf je allen de kosten maar op, en geef je de verhuurder argumenten aan om naar de vrederechter te trekken..

sloeberken

#12 , 21 apr 2014 18:29

Als je een woning of app verhuurd moet deze beantwoorden aan de regels van wonen vlaanderen, zo niet kan deze ongeschikt/onbewoonbaar verklaard worden.
Als er schadevergoeding of huurschade gevraagd word kan je dit betwisten via de vrederechter.

KDR1802
Topic Starter

#13 , 21 apr 2014 18:30

Ik heb het alleszinds niet gerigistreerd. Maar mag de verhuurder me zomaar verplichten de herstellingen op mijn kosten te laten uitvoeren? En me huur aanrekenen na men opzeg? Zoals hier eerder gezegd is hij blijkbaar fout in het feit dat hij mij voor 100% laat opdraaien voor nieuwe deuren en raam

scorpioen

#14 , 21 apr 2014 19:12

Heb je de sleutels al teruggegeven? Heb je daar een bewijs van?

KDR1802
Topic Starter

#15 , 21 apr 2014 19:17

Ik had 3 sets sleutels. 2 ervan al afgegeven en 1 van staat wel bevestigd op mail

Terug naar “Huren”