grootouder eist mijn kind!!!!

glennemans
Topic Starter

grootouder eist mijn kind!!!!

#1 , 20 apr 2014 04:01

deze post is voor mijn vriendin
mijn vriendin woonde bij haar moeder samen met haar kind
na een ruzie heeft de moeder mijn vriendin de deur uit gezet en mijn vriendin haar kind gehouden op basis van leugens. ze beweerde dat mijn vriendin niet in staat is om voor haar eigen kind te zorgen

indertijd was mijn vriendin studente en zorgde de grootmoeder voor het kind
nu is ze werkzoekende en woont ze bij mij in we hebben alles voorzien voor de komst van haar kind

we zijn ondertussen al naar verschillende instanties gegaan, toen we 2 maanden later bij de juiste instantie terecht kwamen moest mijn vriendin na rade te gaan bij een advocaat eisen om het kind na een overgangsperiode bij haar te krijgen. hier is echter niets van terecht gekomen, sterker nog er is enkel geoordeeld in grootmoeders voordeel
in deze 2 maanden heeft mijn vriendin haar kind niet meer gezien
het ergste is dat het kind verplaatst is naar een andere school zonder toestemming en het weten van mijn vriendin
we hebben vernomen dat de grootmoeder tracht de voogdij op te eisen

ik vraag mij af of dit zomaar kan
en ben overtuigd dat grootmoeder niet het recht heeft om het kind achter te houden
doordat we overal de deur op onze neus kregen hebben we nu beslist om een rechtszaak aan te spannen
we zijn ten einde raad en weten niet hoe dit zal aflopen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 20 apr 2014 08:26

Is er al een vonnis, of houdt de grootmoeder het kind zo achter?

eylis

#3 , 20 apr 2014 12:25

zelfs al was er een vonnis dat de grootmoeder het kind moet/mag opvoeden, is en blijft er het omgangsrecht van de mama. Dat recht wordt nu al 2 maanden geschonden.Ook daarvoor zou je een rechtszaak kunnen aanspannen. Neem best een advocaatr onder de arm om de zaak in te leiden.

Reclame

giserke

#4 , 20 apr 2014 17:17

Als ik me niet vergis, als er geen vonnis bestaat waarbij de grootmoeder het hoederecht heeft van dat kind, is het "achterhouden" van dat kind = ontvoering.
Klacht neer leggen bij de politie dus.

Turaki

#5 , 20 apr 2014 19:23

En gewoon ophalen op school, school kan het kind niet weghouden van de ouders.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2014 23:41

Hoederecht bestaat al niet meer sedert zeker 2007.

glennemans
Topic Starter

#7 , 22 apr 2014 00:46

Is er al een vonnis, of houdt de grootmoeder het kind zo achter?
Dit word gedaan zonder dat er enige overeenkomst is of vonnis is

glennemans
Topic Starter

#8 , 22 apr 2014 00:48

zelfs al was er een vonnis dat de grootmoeder het kind moet/mag opvoeden, is en blijft er het omgangsrecht van de mama. Dat recht wordt nu al 2 maanden geschonden.Ook daarvoor zou je een rechtszaak kunnen aanspannen. Neem best een advocaatr onder de arm om de zaak in te leiden.
zij heeft het een paar keer kunnen zien in de creche maar daar ging ze dus ook naartoe met de grootvader van het kind en dat wou de grootmoeder niet daarom dat ze het kind naar ergens anders stuurde

glennemans
Topic Starter

#9 , 22 apr 2014 00:49

dit werd zelfs door de advocaat afgeraden... begrijp ik nu eenmaal ook niet

Turaki

#10 , 22 apr 2014 09:16

dit werd zelfs door de advocaat afgeraden... begrijp ik nu eenmaal ook niet
Dat snap ik nu helemaal niet. Hierdoor geef je de grootouders net munitie om een verblijfsregeling in hun voordeel te eisen.

Vraag eens na bij de advocaat wat de reden is. Als de enige reden die hij opgeeft het bewaren van de rust is, zou ik dat advies niet volgen.
Wat ik dan zou doen is de school laten weten (meteen telefonisch, via mail het gesprek bevestigen, en ook een AS sturen) dat ze het kind enkel met de moeder mogen meegeven (maar dan moet de moeder ook altijd het kind gaan halen), dat u anders genoodzaakt zal zijn om de politie in te schakelen wegens kinderontvoering waarbij de school als medeplichtige zal aangewezen worden.

En dan ook telkens de politie bellen wegens ontvoering.

duma

#11 , 22 apr 2014 12:58

Er is geen vonnis?

Kind gaan halen en aan school/creche duidelijk melden dat het kind niet met de grootmoeder mag meegegeven worden.
Ook zien dat domicilie van het kind en de mama op de correcte plaats staan en dus niét bij de grootmoeder!
Indien grootmoeder kind ontvoert, onmiddellijk naar de politie.

j.demoor

#12 , 23 apr 2014 08:27

“Art. 372. Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.”(Burgerlijk Wetboek).

‘de moeder mijn vriendin de deur uit gezet en mijn vriendin haar kind gehouden op basis van leugens. ze beweerde dat mijn vriendin niet in staat is om voor haar eigen kind te zorgen’

Alleen de rechter kan uw vriendin onbekwaam verklaren voor haar kind te zorgen.

“Art.431. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro of met een van die straffen alleen worden gestraft zij aan wie een minderjarige beneden de leeftijd van twaalf jaar is toevertrouwd en hem niet afgeven aan de personen die het recht hebben hem op te eisen...”(Strafwetboek).

Maan de grootmoeder aangetekend aan het kind aan de moeder onverwijld af te geven.

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering=Sv.).

U kan dus klacht neerleggen bij de politie ten laste van de grootmoeder.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(Sv.)

”Art.5bis...§1/1. De persoon die een klacht indient bij de politiediensten, zal systematisch worden geïnformeerd over de mogelijkheid om de hoedanigheid van benadeelde persoon te verkrijgen en de daarbij behorende rechten...§ 2. De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat. De verklaring bevat :... De verklaring, waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd, wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie, op het politiesecretariaat, bij de politieambtenaar die het proces-verbaal opstelt of wordt per aangetekende brief aan het secretariaat van het openbaar ministerie toegezonden...§ 3. De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier. Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan, het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoek- en vonnisgerecht. Hij heeft het recht te verzoeken om inzage van het dossier te nemen en er een afschrift van te verkrijgen.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek van Strafvordering=V.T.Sv.)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

glennemans
Topic Starter

#13 , 23 apr 2014 17:19

“Art. 372. Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.”(Burgerlijk Wetboek).

‘de moeder mijn vriendin de deur uit gezet en mijn vriendin haar kind gehouden op basis van leugens. ze beweerde dat mijn vriendin niet in staat is om voor haar eigen kind te zorgen’

“Art.431. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro of met een van die straffen alleen worden gestraft zij aan wie een minderjarige beneden de leeftijd van twaalf jaar is toevertrouwd en hem niet afgeven aan de personen die het recht hebben hem op te eisen...”(Strafwetboek).

Maan de grootmoeder aangetekend aan het kind aan de moeder onverwijld af te geven.

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering=Sv.).

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(Sv.)

”Art.5bis...§1/1. De persoon die een klacht indient bij de politiediensten, zal systematisch worden geïnformeerd over de mogelijkheid om de hoedanigheid van benadeelde persoon te verkrijgen en de daarbij behorende rechten...§ 2. De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat. De verklaring bevat :... De verklaring, waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd, wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie, op het politiesecretariaat, bij de politieambtenaar die het proces-verbaal opstelt of wordt per aangetekende brief aan het secretariaat van het openbaar ministerie toegezonden...§ 3. De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier. Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan, het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoek- en vonnisgerecht. Hij heeft het recht te verzoeken om inzage van het dossier te nemen en er een afschrift van te verkrijgen.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek van Strafvordering=V.T.Sv.)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

We zijn begonnen bij het jac, dan naar de politie, doorverwezen naar de sociale dienst van de politie, die zond ons door naar jongeren en welzijn en die zend ons nu met een naar een compromie naar het ckg ofzo dat laatste is pas voor september... hoe kan dit nu eenmaal.?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 apr 2014 17:47

Jac? hoe oud is de moeder en hoe oud bent u?
Centrum kind en gezin????

Wat is daar meer aan de hand wat er niet wordt geschreven?

eylis

#15 , 24 apr 2014 16:35

vermoed ik dat de mama van het kindje nog geen 18 jaar is?

Terug naar “Andere”