korte huur contract niet geregistreerd

kalicia
Topic Starter

korte huur contract niet geregistreerd

#1 , 24 apr 2014 20:09

ik heb een huurcontract dat loopt van 1 oktober 2012 tot 30 september 2013
in het contract staat dat zowel ik als de huisbaas mag opzeggen mits 3 maand vooropzeg.
dit is niet gebeurt dus is het contract verlengt tot 30 september 2014.
ik zou graag zo snel mogelijk verhuizen door tal van redenen ook op prive gebied met de huisbaas.
3 maand opzeggen is voor mij eerlijk heel moeilijk, als alleenstaande mama van 2 kindjes.
aangezien ik dan al verplicht ben iets betaalbaar te vinden in mijn opzegtermijn en ook omdat ik heel moeilijk een dubbele huur kan overbruggen..

nu weet ik dat mijn contract niet geregistreerd is,
iedereen zegt me dat ik dan kan vertrekken wanneer ik wil,
maar op internet lees ik dan weer dat een korte duur contract niet geregistreerd moet worden,
dus ik weet het allemaal niet meer.

wat is de beste manier om zo snel mogelijk te kunnen verhuizen, zonder schadevergoedingen
maar ook zonder de kans op straat te staan met 2kinderen of dubbele huur te moeten betalen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 24 apr 2014 23:07

U huurcontract is niet verlengt tot 30 september 2014, dit had schriftelijk moeten gebeuren. Nu heb je een huurcontract van 369 met aanvangsdatum 1 oktober 2012.
Indien niet geregistreerd kan je opzeggen wanneer je wil en zelf u opzeg termijn kiezen ( min 1 dag) zonder schadevergoedingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#3 , 25 apr 2014 09:52

Je moet wel voorzichtig zijn met een opzeg van één dag. Als de verhuurder nattigheid voelt of hij weet dat je op zoek bent naar een andere woning dan kan hij het contract alsnog laten registreren en dan ben je 2 maanden schadevergoeding verschuldigd en moet je de verplichte opzegtermijn respecteren. Je zou niet de eerste zijn die een opzegtermijn van één dag geeft om dan erachter te komen dat het contract wel geregistreerd is.

Reclame

artemis

#4 , 25 apr 2014 11:01

Je moet wel voorzichtig zijn met een opzeg van één dag. Als de verhuurder nattigheid voelt of hij weet dat je op zoek bent naar een andere woning dan kan hij het contract alsnog laten registreren en dan ben je 2 maanden schadevergoeding verschuldigd en moet je de verplichte opzegtermijn respecteren. Je zou niet de eerste zijn die een opzegtermijn van één dag geeft om dan erachter te komen dat het contract wel geregistreerd is.
Best kan je net voor je de opzeg aangetekend verstuurd nogmaals verifiëren of het contract niet geregistreerd is. Ook stuur je eveneens een kopie van de opzeg via de gewone post om de kennisname ervan te garanderen.
Opzeg met 1 dag kan in theorie maar vind ik persoonlijk nogal kort, ook in het belang van de vertrekkende huurder. Denk aan de praktische afhandelingen zoals overhandigen sleutels, overname meterstanden, uittredende plaatsbeschrijving enz, dat moet dan allemaal vliegensvlug georganiseerd worden. Daarom geef je de verhuurder liever toch een beetje tijd.

sloeberken

#5 , 25 apr 2014 11:02

Als de registratie gebeurd na de opzeg is dat nietig. Wel best nagaan bij registratiekantoor van u gemeente of stad of het geregistreerd is of niet.
Vanaf 1 januari 2007 is enkel nog de verhuurder verplicht dergelijk huurcontract (bijv. voor de huur van een woning …) te laten registreren.

Toch kan ook de huurder (maar hij is niet meer verplicht) zo’n huurcontract laten registreren indien hij dat wenselijk acht.

Vanaf 15 juni 2007 is het verplicht om het huurcontract van een woning die dient als hoofdverblijfplaats schriftelijk op te stellen.
Vanaf 1 januari 2007 is enkel nog de verhuurder verplicht dergelijk huurcontract (bijv. voor de huur van een woning …) te laten registreren.

Toch kan ook de huurder (maar hij is niet meer verplicht) zo’n huurcontract laten registreren indien hij dat wenselijk acht.

Vanaf 15 juni 2007 is het verplicht om het huurcontract van een woning die dient als hoofdverblijfplaats schriftelijk op te stellen.

Je kan ook digitaal opzoeken of het huurcontract geregistreerd is :
Log in op de toepassing MyRent (http://minfin.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; > E-services > MyRent > Naar de toepassing). U moet zich identificeren via uw elektronische identiteitskaart of via een certificaat.
Volg de richtlijnen die op het scherm worden gegeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#6 , 25 apr 2014 11:16

U huurcontract is niet verlengt tot 30 september 2014, dit had schriftelijk moeten gebeuren. Nu heb je een huurcontract van 369 met aanvangsdatum 1 oktober 2012.
Let op, als de verlenging in het contract is opgenomen, zijn er rechters die dit voldoende vinden.

kalicia
Topic Starter

#7 , 25 apr 2014 11:34

in mijn contract staat: huurtermijn van 1 oktober 2012 tot 30 september 2013
kan beindigen door middel van 3 mnd opzeg
bij gebrek van opzegging wordt contract automatisch met 1 jaar verlengt :'(

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 apr 2014 14:08

Maar dan is het ook gedaan want een contract van korte duur kan maar éénmaal verlengd worden
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 07 mei 2014 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

KJ86

#9 , 25 apr 2014 14:46

Best kan je net voor je de opzeg aangetekend verstuurd nogmaals verifiëren of het contract niet geregistreerd is. Ook stuur je eveneens een kopie van de opzeg via de gewone post om de kennisname ervan te garanderen.
Opzeg met 1 dag kan in theorie maar vind ik persoonlijk nogal kort, ook in het belang van de vertrekkende huurder. Denk aan de praktische afhandelingen zoals overhandigen sleutels, overname meterstanden, uittredende plaatsbeschrijving enz, dat moet dan allemaal vliegensvlug georganiseerd worden. Daarom geef je de verhuurder liever toch een beetje tijd.

Zelf al controleer je het de dag voor de opzegging, is het nog niet 100 % zeker dat het huurcontract niet geregistreerd is. De huurdersbond zet namelijk in hun brochures dat er heel wat registratiekantoren met een achterstand lopen. Het kan dus geregistreerd zijn zonder dat het bekend is. Het beste dat je kan doen is dus 3 maanden voor oktober (het einde van het contract) opzeggen. Als dan blijkt dat het een contract van korte duur is, heb je de juiste procedure gevolgd. Als het geen contract van korte duur is en het zou toch geregistreerd zijn dan heb je toch de juiste opzeggingstermijn gegeven en kan je enkel aansprakelijk zijn voor de schadevergoeding. Als het dan uiteindelijk toch niet geregistreerd is, moet je ook geen schadevergoeding betalen.

artemis

#10 , 25 apr 2014 16:46

Maar een huurcontract van korte duur moet niet geregistreerd worden. Registratie ervan kan wel en heeft zijn nut tegen dat het contract overgaat in een contract van 9 jaar.

Die zogezegde achterstand van de registratiekantoren zal intussen ook wel verminderd zijn en afhangen van kantoor tot kantoor. TS kan in haar registratiekantoor navragen of daar nog een achterstand is.

JorisB

#11 , 06 mei 2014 15:45

3 maand opzeggen is voor mij eerlijk heel moeilijk, als alleenstaande mama van 2 kindjes.
aangezien ik dan al verplicht ben iets betaalbaar te vinden in mijn opzegtermijn en ook omdat ik heel moeilijk een dubbele huur kan overbruggen..
...
wat is de beste manier om zo snel mogelijk te kunnen verhuizen, zonder schadevergoedingen
maar ook zonder de kans op straat te staan met 2kinderen of dubbele huur te moeten betalen
Het is niet zo dat u 3 maand huur moet 'laten vallen'. U dient uw opzeg minstens 3 maand voor deze datum te geven en blijft er tot het einde van de huurperiode huren (en huur betalen).
In principe kunt u de huur nu reeds opzeggen tegen 30/09/2014 en op 1/10/2014 uw intrek nemen in een nieuwe huurwoning.
Praktisch zal er helaas bijna steeds een (halve) maand overlapping zijn door de nodige verhuizing.
Maar dan is het ook gedaan want een contract van korte duur kan maar éénmaal verlengt worden
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Het (verlengd) contract van korte duur stopt dan inderdaad, maar mogelijks staat er in de overeenkomst vermeld dat er wordt vermoed dat het contract van bij het begin een contract van onbepaalde duur (zgn. 3-6-9-contract) was wanneer de opzeg van het (verlengd) contract niet tijdig wordt opgezegd.
Mocht deze opzeg niet tijdig gegeven worden én het contract werd niet geregistreerd, dan kan ze daarna wel ten allen tijde opzeggen zonder termijn of vergoeding.
Als het contract tegen die tijd (en voor het geven van de opzeg) geregistreerd wordt, dan geldt een opzegperiode van 3 maanden en kan verhuurder mogelijks nog een wederverhuringvergoeding ten bedrage van 1 maand huur kunnen vragen, omdat het contract dan in principe in het derde jaar van onbepaalde duur wordt opgezegd.

Vandebos

#12 , 07 mei 2014 11:26

Een aantal antwoorden op diverse vragen of opmerkingen in verschillende posts in deze thread:

- Elk huurcontract MOET geregistreerd worden. Het verschil met een negenjarig contract is dat de wetgever de huurder geen extra opzegopties toekent indien het contract niet werd geregistreerd.

- De achterstand in de diverse registratiekantoren voor alle contracten van de periode 2010-heden is weggewerkt. In een beperkt aantal kantoren is er nog een achterstand betreffende contracten van voor 2010.

- In het geval van TS; U kan geen gebruik gebruik maken van de opzeg vanwege niet registratie, Uw contract is immers nog steeds van rechtswege geen negenjarig contract. Waar in het verleden de meerderheid van de vredegerechten van oordeel was dat een stilzwijgende eenmalige verlenging schriftelijk opgenomen in het huurcontract niet voldeed aan de vereisten voor een verlenging conform de bepalingen in art 2§6 WHW is de situatie nu omgekeerd en wordt een dergelijke bepaling conform het klassieke verbintenisrecht algemeen aanvaard.

Terug naar “Huren”