Ongeveer een maand geleden ondertekenden we een compromis voor de aankoop van een huis. Deze compromis liet ik nakijken door onze notaris die ons verzekerde dat alles in orde was. Nu onze lening is goedgekeurd, laat ik aan de notaris weten dat alles 'in gang' mag worden gezet voor de opmaak van de akte enz. Gisteren kreeg ik dan een telefoontje om te zeggen dat er een voorkooprecht op het huis zit. De instelling in kwestie is verwittigd en wij moeten nu 60 dagen afwachten of er al dan niet van dit voorkooprecht gebruik kan worden gemaakt. In de compromis (opgemaakt door de makelaar vermoedelijk) staat nochtans letterlijk dat er 'geen voorkoopkooprecht zoals bepaald in artikel 2.4.1 Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening'. Wij zijn dus mis geïnformeerd en bovendien heeft de notaris hier ons ook niet van op de hoogte gesteld alvorens we de compromis ondertekende.
Stel dat dit voorkooprecht toch benuttigd wordt, dan kan ons dit heel wat gaan kosten. De deadline voor de akte te laten verlijden is slechts 3 weken na die termijn van 60 dagen. Dan moet het geld van de lening er liggen. Anderzijds durf ik nu geen lening meer te ondertekenen, gezien we geen zekerheid hebben dat dit huis van ons zal zijn. Wie moet ik in gebreke stellen als de verkoop niet doorgaat en ervoor zorgen dat alle gemaakte kosten terug aan ons vergoed worden. Is er een goede juridische formulering hiervoor??
Alvast van harte dank om me op weg te zetten