geschonken auto

Joni Rinsampessy
Topic Starter

geschonken auto

#1 , 22 feb 2008 18:53

WIE KAN MIJ HELPEN???!!!

Mijn moeder heeft de relatie met haar vriend verbroken, en hij doet alles om haar terug te pakken. De man heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis en is knettergek!
Mijn moeder heeft 2 jaar geleden voor haar verjaardag een autootje van hem gekregen. Hij heeft deze dus betaald, hij heeft de aankoopbon nog, maar de auto staat vanaf het begin op mijn moeders naam.
Nu wil hij de auto terug en als mijn moeder hem de auto niet teruggeeft wil hij er een rechtzaak van maken.
Het lijkt mij dat dit hem niet gaat lukken. Als ik iemand 100 euro geef en ik heb daar een bonnetje van en ik wil het een jaar later toch terug hebben, dan kan dat toch niet, eens gegeven blijft gegeven toch?
Of maakt hij toch kans met een rechtzaak?

HELP HELP HELP want ik heb er geen verstand van
alvast bedankt, groetjes joni

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 25 feb 2008 09:51

Ik zou me niet teveel zorgen maken.

Het aankoopbewijs of factuur bewijst de eigendom van een voorwerp niet, het feit dat de factuur op naam van de ex is gemaakt bewijst enkel dat deze betaald is geweest.

De eigendom van een auto wordt meestal afgeleid van de naam die op de inschrijvingspapieren staat. Als dat die van je moeder is, is je moeder eigenaar van het voertuig.

Ook zonder die vermelding was je moeder eigenaar van het voertuig. De ex heeft haar het voertuig geschonken. In principe dient dus enkel die schenking bewezen te worden om de eigendom vast te stellen.

job

#3 , 28 feb 2008 14:19

Volgens mij is de vriend de eigenaar van het voertuig. Het aankoopbewijs, de factuur staat op zijn naam, en allicht zal er met bankuittreksels kunnenbewezen worden dat hij de auto betaald heeft.
Dat de auto ingeschreven is op de naam van je moeder, maakt haar niet automatisch eigenaar, tenzij zij kan aantonen dat zij de auto aankocht van haar ex-vriend (bankuittreksel) of dat het een schenking betrof wat op papier gezet werd tussen haar en haar vorige vriend.

Ik denk dat de ex-vriend veel kans heeft op de recuperatie van zijn eigendom (of een compenserende financiele vergoeding).

Reclame

Beachcomber

#4 , 28 feb 2008 15:52

De eigenaar van een voertuig is diegene die op de inschrijvingsbewijzen staat.

U heeft gelijk indien er geen inschrijvingsbewijzen voorhanden zijn.

Circulaire nr. Ci.RH.331/570.755 (AOIF 3/2007) dd. 23.01.2007

daarnaast zall het niet moeilijk de animus donandi te bewijzen indien mevrouw reeds twee jaar met het voertuig rijdt, de verzekering en de inschrijving op haar naam staat.

Terug naar “Archief”